Gissa position

paerl; sa:
tjonsson; sa:
larsl; sa:
Av någon anledning så känns det väldigt mycket som Sarek, närmare bestämt Ruohtesvágge, någonstans i närheten av Mikkastugan.

Rätt nationalpark, fel dal.

Precis där jag satt och leta också... Det är inte bara lite längre söderut då, med Bielloriehppe i vänsterkant och Tielma rakt fram?

Korrekt! Rapaälven nedanför sluttningen till vänster.

Nästa bild...

Kul tråd! Oki, bidrar med följande 2

bild1.jpg

bild2.jpg

Jodå, båda finns på min hemsida men fuskare avslöjas direkt. :)

Mvh
Peter P.

mellpat

Avslutat
Pallemvaggekåtan söder om Abisko hade ett säreget utseende som man inte glömmer. Den har jag övernattat i några gånger på 60-talet. Sjön på andra bilden gissar jag är den som ligger mellan Nallo och Sälka.

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

mellpat

Avslutat
Ser att Pallemvagge numera stavas Ballinvaggi, vad det nu ska vara för poäng med det. Okej, jag vet ...

mellpat; sa:
Ser att Pallemvagge numera stavas Ballinvaggi, vad det nu ska vara för poäng med det. Okej, jag vet ...

Helt rätt på första bilden. Fotot är från 1992, en helgtur i Juni och kåtan stod fortfarande kvar då men hade, ska vi säga, mycket god ventilation. :)

Som ledtråd till bild 2: U

Mvh
Peter P.

mellpat

Avslutat
Sjö på högslätten Ultevis öster om Sarek kanske? Knappast Unna Vistas; där är sidorna kring sjön mycket brantare än på bilden.

Det är ett av de mest fotade motiven i fjällen, fast fotad inifrån och inte utifrån.

Mvh
Peter P.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.