Gissa position

Pallemvaggekåtan söder om Abisko hade ett säreget utseende som man inte glömmer. Den har jag övernattat i några gånger på 60-talet. Sjön på andra bilden gissar jag är den som ligger mellan Nallo och Sälka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
mellpat; sa:
Ser att Pallemvagge numera stavas Ballinvaggi, vad det nu ska vara för poäng med det. Okej, jag vet ...

Helt rätt på första bilden. Fotot är från 1992, en helgtur i Juni och kåtan stod fortfarande kvar då men hade, ska vi säga, mycket god ventilation. :)

Som ledtråd till bild 2: U

Mvh
Peter P.

Sjö på högslätten Ultevis öster om Sarek kanske? Knappast Unna Vistas; där är sidorna kring sjön mycket brantare än på bilden.

Det är ett av de mest fotade motiven i fjällen, fast fotad inifrån och inte utifrån.

Mvh
Peter P.

vantar.jpg

Direktlänk. Fuska inte!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips