Gissa position

Pallemvaggekåtan söder om Abisko hade ett säreget utseende som man inte glömmer. Den har jag övernattat i några gånger på 60-talet. Sjön på andra bilden gissar jag är den som ligger mellan Nallo och Sälka.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?
mellpat; sa:
Ser att Pallemvagge numera stavas Ballinvaggi, vad det nu ska vara för poäng med det. Okej, jag vet ...

Helt rätt på första bilden. Fotot är från 1992, en helgtur i Juni och kåtan stod fortfarande kvar då men hade, ska vi säga, mycket god ventilation. :)

Som ledtråd till bild 2: U

Mvh
Peter P.

Sjö på högslätten Ultevis öster om Sarek kanske? Knappast Unna Vistas; där är sidorna kring sjön mycket brantare än på bilden.

Det är ett av de mest fotade motiven i fjällen, fast fotad inifrån och inte utifrån.

Mvh
Peter P.

vantar.jpg

Direktlänk. Fuska inte!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips