Gissa position

Man säger ibland att fjällen bjuder på gränslösa vyer, men så är inte fallet här -- dubbelt upp, faktiskt.

Ja, gränsen mellan Sverige och Norge är där borta också. Närmare finns gränsen mellan Sarek och Padjelanta och gränsen mellan Sirges och Jåhkågaska samebyar. Min gissning är Lanjekbuollda i Sarek, på bilden ses Mahttoajvve 1467 m och Unna Båravarasj 842 m?

En fullständigt korrekt analys! Sjön i fjärran är alltså Vásstenjávrre och allra längst bort reser sig det spetsiga Gasskatjåhkkå på norska sidan (zoom). Jag hade just kommit ut ur Násasvágge på väg mot Alkavare kapell.

Hade sjäv vägen förbi där på min vandring år 2009, från Miellädno bron till Nasasvagge. Och här, vad heter fjället?

Bilagor

• P7260038.jpg
    P7260038.jpg
    41.7 KB · Visningar: 505

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.

avslutad210712

Gäst
Eftersom de stora rävarna när det gäller att gissa (veta) oftast är nästan spoton (och inte gissat ännu) så får väl jag som vanligt skjuta ordentligt från höften för att få igång ledtrådarna.

Åhkalmtjåhkkå väster om Njunjes

Med hänvisning till första meningen så är jag djupt imponerad av vissa på Utsidan som verkar ha varit "överallt" alternativt de som inte varit på platsen som söks men "genom kartstudier" kommer fram till rätt ställe.

Med 4832 inlägg visar man storhet, i någon kategori alla fall:) Gissningen är alldeles rätt! (Utom att det skrivas med A på fjällkartan) Ahkalmgårttje är väl det som ser mera intressant ut än själva -tjåhkkå när man vandrar i Tarradalen. Nästa bild, var så god!

avslutad210712

Gäst
Jisses. Det var faktiskt rätt oväntat även om det kändes lite rätt. Och dessutom utan att gå genom egna foton.

Nåväl här följer en bro och jag hoppas att den ser ut likadan idag för det är 39 år sedan jag tog fotot. Annars får jag pudla och be om ursäkt.

Bilagor

• 19790715-17.jpg
    19790715-17.jpg
    43.2 KB · Visningar: 356
Påminner mig lite om bron över Valån mellan Valåstugorna och Lunndörren. Men det var flera år sedan jag gick där och minns inte så noga.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.