Gissa position

Ledtråd. Här går en normalt inte upp. Jag har passerat här två gånger, och båda gångerna har jag gått fel på samma ställe, en del höjdmeter hit. För att inse att jag behöver gå ner till huvuddalen igen för att passera bäcken - och börja ta höjd mot det rätta passet som är kort härefter.
 
Den erfarenhet du beskriver har jag själv gjort när man kommer genom Álggavágge österifrån och tänker sig att snedda upp i Niejdariehpvágge, men alltför tidigt. I så fall skulle vi se jokken närmast öster om N-dalen. Lite jökelslam tycker jag mig se också, men ungefär så här ser det ju ut på många platser.........
 
Den erfarenhet du beskriver har jag själv gjort när man kommer genom Álggavágge österifrån och tänker sig att snedda upp i Niejdariehpvágge, men alltför tidigt. I så fall skulle vi se jokken närmast öster om N-dalen. Lite jökelslam tycker jag mig se också, men ungefär så här ser det ju ut på många platser.........

Riktig plats :) skönt att höra det inte bara är jag, även om jag kände mig lite dum andra gången jag gjorde samma misstag. Nästa bild!
 
Vilken tur jag har! Men din ledtråd "det rätta passet" gav ju viss hjälp att hitta rätt. Vi är väl rätt många som tar den här vägen då och då.

Här kommer ytterligare en liten fjällbäck i Sarek. Vad heter den?
 

Bilagor

  • foto0226.jpg
    foto0226.jpg
    108.6 KB · Visningar: 296
Vilken tur jag har! Men din ledtråd "det rätta passet" gav ju viss hjälp att hitta rätt. Vi är väl rätt många som tar den här vägen då och då.

Här kommer ytterligare en liten fjällbäck i Sarek. Vad heter den?

Ger lite känsla av njoatsosvagge så jag gissar på ruopsokjåhkå
 
Nej, inte den jokken heller. Jag inser att bilden inte ger mycket vägledning, men de flesta Sarekvandrare har vadat den här jokken någon eller några gånger. Dock inte här uppe, utan där nere.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.