Gissa position

Tack! Gjorde lite kartspaning efter ledtrådarna, och något verkade stämma ...

Dags för ett underbart augustiväder. Här kommer ytterligare en sjö, som varken har namn eller höjdsiffra. Var ligger den?

Bilagor

• IMG_8685.jpg
    IMG_8685.jpg
    220.8 KB · Visningar: 431
Det skulle kunna vara den större av de 2 sjöar som ligger mellan Arranåive och Silbak? I så fall i Padjelanta strax norr om Vastenjaure.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Ledtråd. Här går en normalt inte upp. Jag har passerat här två gånger, och båda gångerna har jag gått fel på samma ställe, en del höjdmeter hit. För att inse att jag behöver gå ner till huvuddalen igen för att passera bäcken - och börja ta höjd mot det rätta passet som är kort härefter.

Den erfarenhet du beskriver har jag själv gjort när man kommer genom Álggavágge österifrån och tänker sig att snedda upp i Niejdariehpvágge, men alltför tidigt. I så fall skulle vi se jokken närmast öster om N-dalen. Lite jökelslam tycker jag mig se också, men ungefär så här ser det ju ut på många platser.........

Den erfarenhet du beskriver har jag själv gjort när man kommer genom Álggavágge österifrån och tänker sig att snedda upp i Niejdariehpvágge, men alltför tidigt. I så fall skulle vi se jokken närmast öster om N-dalen. Lite jökelslam tycker jag mig se också, men ungefär så här ser det ju ut på många platser.........

Riktig plats :) skönt att höra det inte bara är jag, även om jag kände mig lite dum andra gången jag gjorde samma misstag. Nästa bild!

Vilken tur jag har! Men din ledtråd "det rätta passet" gav ju viss hjälp att hitta rätt. Vi är väl rätt många som tar den här vägen då och då.

Här kommer ytterligare en liten fjällbäck i Sarek. Vad heter den?

Bilagor

• foto0226.jpg
    foto0226.jpg
    108.6 KB · Visningar: 364
Vilken tur jag har! Men din ledtråd "det rätta passet" gav ju viss hjälp att hitta rätt. Vi är väl rätt många som tar den här vägen då och då.

Här kommer ytterligare en liten fjällbäck i Sarek. Vad heter den?

Ger lite känsla av njoatsosvagge så jag gissar på ruopsokjåhkå

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.