Gissa position

Generösa ledtrådar ledde mig rätt. Och att "tjuvsaka" är inte min starka sida.

Här kommer en svårare bild, tror jag, men några ledtrådar ska jag väl hinna tänka ut innan vi är framme.
 

Bilagor

  • Foto0307.jpg
    Foto0307.jpg
    49.8 KB · Visningar: 459
Jag startar väl gissandet. Eftersom det skulle vara svårt försöker jag med att vi ser nedre änden av Övre Åltsvattnet. Nedre Ältsvattnet syns i bakgrunden
 
Intressant gissning, men här uppe har jag tyvärr aldrig varit. Du har träffat rätt län och även fotoriktning, närmare bestämt sydost. Fler förslag!
 
Jag har aldrig varit i de här trakterna, men gissar på att du är vid östra delen av Skalvattnet, uppe på Skaalmavaartoe?
 
Jag har aldrig varit i de här trakterna, men gissar på att du är vid östra delen av Skalvattnet, uppe på Skaalmavaartoe?

Helt riktigt! Imponerande insats! Jag funderade på fler ledtrådar, men det behövdes ju inte.

Vi är alltså på höjdryggen norr om byn Skalmodal, nära norska gränsen, längs den s.k. Sagavägen. Vattnet från sjön rinner ner i Vapstälven, som fortsätter västerut till Atlanten. Ny bild!
 
Tack! Gjorde lite kartspaning efter ledtrådarna, och något verkade stämma ...

Dags för ett underbart augustiväder. Här kommer ytterligare en sjö, som varken har namn eller höjdsiffra. Var ligger den?
 

Bilagor

  • IMG_8685.jpg
    IMG_8685.jpg
    220.8 KB · Visningar: 366
Det skulle kunna vara den större av de 2 sjöar som ligger mellan Arranåive och Silbak? I så fall i Padjelanta strax norr om Vastenjaure.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.