Gissa position

Så här ser fallet ut på närmare håll och vi ska alltså norrut från Sårjåsjávrre.
 

Bilagor

  • IMG_6859.jpg
    IMG_6859.jpg
    89.1 KB · Visningar: 366
Jo, förstod det...men kunde inte känna igen platsen, så det känns lite som att skjuta från höften!

Men det känns som att vi iaf är söder om Ritsem...så med den nya bilden så vågar jag mig på en gissning, jag tror att det är Sieberjåhkå :)?
 
Jo, förstod det...men kunde inte känna igen platsen, så det känns lite som att skjuta från höften!

Men det känns som att vi iaf är söder om Ritsem...så med den nya bilden så vågar jag mig på en gissning, jag tror att det är Sieberjåhkå :)?

Nu är du för långt norrut. Dessutom är du för långt från din första känsla.
 
Mycket mindre område att gissa på nu tack vare tidigare gissningar. Vid Hurrejåhkå ska det tydligen finnas ett fint fall. Kan det vara det?
 
Alldeles korrekt. Anders hade ju gjort grovarbetet med att ringa in platsen.

Ah..snurte han före mig med sin gissning :)!
En trevlig sak med bildsökandet var att jag började läsa om Västra Padjelanta och hittade en reseberättelse med många bra bilder här på utsidan från 2009...och den jokken är med, dock inte vattenfallet så tydligt.

Så nu finns Västra Padjelanta med i "att vandra listan" :)
 
Ja, Anders har verkligen rätt till en stor del av äran! Håller tummarna för att han träffar rätt på den här istället.

Vi fortsätter på temat med vatten och gränsnära. Vad heter sjön närmast i bild?
 

Bilagor

  • DSC01077.jpg
    DSC01077.jpg
    32.5 KB · Visningar: 323
Tackar :)!

Lite låga mjuka fjäll....kändes som att vi är kvar i VP, men hittar ju inget vatten som liknar bilden. Visserligen är det inte så gränsnära men jag gissar på Guddujavrre, en bit nedanför Miekak.
 
Längst ner till vänster i bild syns ett stenröse med några pinnar i. Det skulle möjligen kunna vara Rr 144 på Våndsjögusten en bit norr om Grövelsjön. Vattnet heter i så fall Stor-Våndsjön.
 
Längst ner till vänster i bild syns ett stenröse med några pinnar i. Det skulle möjligen kunna vara Rr 144 på Våndsjögusten en bit norr om Grövelsjön. Vattnet heter i så fall Stor-Våndsjön.

Har tagit lite onödigt svåra bilder tidigare, men nu gick det ju löjligt fort med hjälp av några pinnar. Kanske skulle tagit bort allt utom dem i bilden? :)

Ledsen Anders, men Per har det rätta svaret. Bra gjort!

Strax bakom mig står det riktiga riksröset som är av lite rejälare sort. Det finns även små riktningsrösen som markerade landsgränsen åt båda håll samt landskapsgränsen till Härjedalen.
Ganska jobbig väg dit, men utsikten var mycket fin!
 

Bilagor

  • DSC01083.jpg
    DSC01083.jpg
    52.1 KB · Visningar: 323
Ja, en riktigt läcker utsikt och vädret tycks ha varit bästa tänkbara! Jag tycker det är roligt med lite enklare bilder ibland. Öarna är ju lätta att känna igen i en flygbild.

Här kommer en vintrig bild, men den är tagen i slutet av april i år. Snön är ju rätt anonym, men två toppar avslöjar kanske var jag befinner mig.
 

Bilagor

  • Fjällen april 2016 004.jpg
    Fjällen april 2016 004.jpg
    14.2 KB · Visningar: 289
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.