Gissa position

Det känns som att du nalkas fjällkedjan från öster. Jag gissar på området norrut från Årosjokk. Det finns en renvaktarstuga vid Leavasjohka. Bränns det?

Peter

Nej, inte ens i närheten måste jag säga....

En ledtråd: Dalgången nedanför topparna är ganska frekvent trafikerad på sommaren men betydligt mindre under vintern :)!
 
Jag gissar att du är i Vindelfjällen, söder om Stor-Tjulträsket, kanske vid vindskyddet Juovvatjåhkka, och tittar norrut mot Ammarfjället (bild 2).
 
Bild tre....

Känns som att jag får lägga in en tredje bild som ledtråd.....topparna är de som doldes i molnen i bild 2....notera även glaciärerna!

Ledtrådar
* Jag befinner mig i Lappland.
* Dalen under topparna är ganska frekvent trafikerad under sommaren, men desto mindre under vintern. Många erfarna vandrare har säkerligen gått där, fler än en gång...

Löser ni det inte nu så kommer jag med en slutgiltig ledtråd i morgon som förmodligen bränner min position, men fram med kartorna och gnugga era fjällkunskaper :)!
 

Bilagor

  • IMG_1465.jpg
    IMG_1465.jpg
    36.8 KB · Visningar: 475
Du borde väl befinna dig på Cievrralahku? Eller om Darfallahku kanske är mer korrekt.
Den på sommaren frekventerade dalen blir isf Tarfala och vi såg en liten glimt av renvaktarstugan på en bild
 
4:e bilden....

Tydligen är det få som har befunnit sig på samma plats som jag, för det här blev svårare än vad jag trodde...

Så nu kommer en 4:e bild, tagen från samma position, men med kameran i en annan riktning :)!
 

Bilagor

  • IMG_1461.jpg
    IMG_1461.jpg
    28.5 KB · Visningar: 415
Ja, det här blev en riktig rysare! Med de bilder du nu visat är det ju öppet mål för storfräsarna här på tråden. Tydligen sysslar de med något annat. Och jag vet fortfarande inte var vi är.

Vi är ju inne i Sarek eller strax utanför och tittar in. Där finns knappast något vindskydd som kan vara aktuellt så jag gissar att taket är en renvaktarstuga. Inte heller de är så många. Möjligen kan du stå en bit ostnordost om Nienndo.
 
Vi är ju inne i Sarek eller strax utanför och tittar in. Där finns knappast något vindskydd som kan vara aktuellt så jag gissar att taket är en renvaktarstuga. Inte heller de är så många. Möjligen kan du stå en bit ostnordost om Nienndo.

Du börjar närma dig, men jag står inte i närheten av Nienndo...lite mera söderut ska vi på kartan :)!
 
Gådokjåkkå

I närheten av Gådokjåkkå är du. Renvaktarstugan vid bron syntes tidigare. Men jag tog det först på de karakteristiska topparna Skajdetjåkkå (längst till vänster), Unna Stuollo (nästa fr vänster osv) på senaste bilden
 
När nog.....

I närheten av Gådokjåkkå är du. Renvaktarstugan vid bron syntes tidigare. Men jag tog det först på de karakteristiska topparna Skajdetjåkkå (längst till vänster), Unna Stuollo (nästa fr vänster osv) på senaste bilden

Jag ger dig rätt på den bilden, fastän du är lite fel ute i övrigt :)!

Bild 1 på tjärnen togs precis nedanför Unna Jiertta...dess skugga faller in i bilden från höger.

Bild 2 och 3 tas två km österut vid renvaktarstugan "Ijvvarlahko" och visar delar av de molnklädda Skårki...dalen där många passerar är såklart Rapadalen :)!

Bild 4..är precis vad du säger!!

Din tur.... :)
 
OK! Då var jag ute och cyklade lite... Överlåter nytt foto till den som känner sig hågad. Om ingen lägger ut något tills i kväll, så plockar jag upp bollen igen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.