Gissa position

Världsarvet bör vara Laponia...och jag gissar att du är någonstans i Padjelanta med tanke på vår rajden.

Sitter tyvärr långt ifrån någon karta och lantmäteriets nätkarta funkar inte så bra när man ska spana efter landmärken....så om inte någon annan kommer med lösningen så får jag vänta tills på fredag :)!

Tuottar?

Med de ledtrådarna gissar jag att ni skidar längs Padjelantaleden mot Tuottarstugorna och är typ halvvägs uppe på själva högplatån Tuottar.

/ Stefan

Världsarvet är Laponia förstås. Men det är inte i närheten av Tuottar. Jag tror att fler skidåkare rör sig i den här dalgången än vid Tuottar.

Det här blev ju riktig långbänk.

Hm, jag får väl ge mig på en gissning för att få lite fart på det. Jag hugger till med att det fjäll vi ser är Gisuris fotat från öster och vi befinner oss då i Ruothesvagge.

Javisst! Själva Gisuris är insvept i en molnhätta. Flyttningsleden jag syftade på gick från Niento, sedan norr om Sarekkedjan, och sedan vek man runt Niak och in i Sierkavagge.

Aktuellt

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jamen det var ju trevligt att chansningen gick hem. Jag har inte varit i Sarek på vintern så det faktum att allt var snötäckt gjorde det svårare att inse att det var nånting (och vad det var) som doldes i dimman.

Jag lämnar med varm hand över till den som känner sig hågad att lägga upp en ny bild.

Rykande...

Vinterbilder gör det utan tvekan lite svårare....men ibland betydligt vackrare :)! Tror denna kommer att bli lite lättare, eller vad säger ni ;)!?

Bilagor

• DSCN0295.jpg
    DSCN0295.jpg
    30.3 KB · Visningar: 410
Få se nu, första gången med bild här på Forumen. En sommarbild från den vintriga juli 2015. Vilken javrre?

Bilagor

• DSC00462.jpg
    DSC00462.jpg
    33.8 KB · Visningar: 386
Senast ändrad:
Svår?

För att underlätta saken, så här är en bild där den samma javrre ses från motsatt direktion.

Bilagor

• IMG_3463.jpg
    IMG_3463.jpg
    28.1 KB · Visningar: 365

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.