Gissa position

Det som gav min gissning var "lysande" Blåhammaren har en fyr för att underlätta angöringen. Får leta bilder ikväll. Skulle norska motiv vara OK i tråden?

Thure

Försöka duger. Hittills har det varit som att svära i kyrkan. Senaste norgebilden var väl för sådär 3000 inlägg sedan. Jag tycker personligen att det har varit ganska behändigt med begränsade geografiska ramar, för det är ofta tillräckligt svårt ändå. Nu vet man iallafall på ett ungefär var man inte har en susning om att man är. Jag skulle inte ha en suck på bilder från vare sig Norge, Kaukasus eller Tibet, för där har jag aldrig vandrat.

Det har ju startats parallella gissa position-trådar med t ex skånebilder, så en norgevariant skulle kanske också skulle bli livskraftig.

mvh Filiokus
 
Några bilder från ett högfjällsområde i Norge och en hytta som ligger i närheten av ett gömsle som användes av norska motståndsrörelsen.

Vad heter hyttan och fjällområdet?

Sista bilden en interiör från den äldsta hyttan på platsen som numera är ett museum med orginalinredning som t ex halmmadrasser,

Thure
 

Bilagor

  • P1050170.jpg
    P1050170.jpg
    59.2 KB · Visningar: 361
  • P1050172.jpg
    P1050172.jpg
    37.8 KB · Visningar: 366
  • 2013 Skidfjäll Norge 130.jpg
    2013 Skidfjäll Norge 130.jpg
    44 KB · Visningar: 376
Instämmer. Området ligger söder om Romsdalen och omedelbart öster om Geirangerfjorden och intill sommarskidåkningen i Stryn.

Thure
 
Fortsätter med norska fjällen eftersom jag inte har digitala bilder från de svenska. Tar ett enkelt motiv...
Vad heter sjön och fjällområdetl där den ligger?
 

Bilagor

  • bygdin 11.jpg
    bygdin 11.jpg
    56.6 KB · Visningar: 347
Visst är det Bygdin! Båten man ser svallen från stävar mot Eidsbugarden,ca 5 min till angöring. Bilden är mycket riktigt tagen från fjjällplatån norr om Bygdins västligaste ände.
 
Jag tar mig friheten att också testa Utsidans Norgekunskaper. Vilka två toppar utgör den karakteristiska borgen till höger? Det är två välkända toppar (åtminstone i Norge), men toppen jag står på är ännu mer välkänd (och är mycket imponerande).
 

Bilagor

  • DSC_6760.jpg
    DSC_6760.jpg
    271.7 KB · Visningar: 243
Falketind och Stølsnostinden är rätt, men Storen är fel. Storen ligger några mil från toppen jag står på.

Här är perspektivet utzoomat något. Storen ser vi till höger.
 

Bilagor

  • DSC_6762-4.jpg
    DSC_6762-4.jpg
    226.2 KB · Visningar: 203
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Bandersson Finns det ett problem med ”Gissa position”? Fjällvandring 15
tbergman Gissa Abrahamsson Fjällvandring 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.