Gissa position

Även om jag tycker att bergen i bakgrunden är lite för snälla så gissar jag på Kåppasjåkka vid Björkliden och Abisko för att få igång lite ledtrådar.

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.
Har en del annat att göra så jag lämnar över stafettpinnen och ser helst att någon som kanske är ny i tråden får chansen men annars så är det fritt fram.

Då passar jag på!

Var står jag och mitt tält?
1765485286003.png

Ingen aning, så jag frågade min AI, som svarar så här: "Kombinationen av öppna vidder, slingrande älvar och lågfjäll gör att det mest sannolikt är från Fjällkedjan i Jämtlands- eller Härjedalsfjällen, exempelvis kring Helags, Flatruet eller Sylarna." Nu ska jag kika på kartan med den utgångspunkten.

Resonemanet är vettig, men fel, och vi ska längre norrut.

Eftersom jag inte är ett fan av att vi onödigt använder AI så ger jag i tippset att ungefär hälften av alla gröna bandare passerar den här punkten.

Aktuellt

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun!
Ta chansen att vinna startplatser till Göteborgs största trailupplevelse och Merrells nya terränglöpsko Agility Peak 6, perfekt att springa loppet i!

Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt

Vandra med lättare steg – 5 nya plagg och prylar med låg vikt
Inför vår- och sommarsäsongen lanserar flera svenska varumärken nyheter med låg vikt. Utsidans redaktion listar fem favoriter!

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar

10 nordiska adrenalinkickar – från höga toppar till vilda forsar
Vill du utmana dig själv, se ut över hisnande stup, forsränna, kamvandra – och uppleva fantastisk natur? Här är tio tips från runt om i Norden!
Jag tror inte den där AIn har fjällvandrat så mycket - den där bilden är ju helt klart från Västerbottenfjällen :cool:

Man får lite sådär Aaha-känsla när man inser att den är tagen från Lapplandsleden i nedförsbacken från Deavna.

Jag tror inte den där AIn har fjällvandrat så mycket - den där bilden är ju helt klart från Västerbottenfjällen :cool:

Man får lite sådär Aaha-känsla när man inser att den är tagen från Lapplandsleden i nedförsbacken från Deavna.
Du har helt rätt!

Bilden togs alltså precis bakom det nya rastskyddet Deavna.

2024 Fanns det förresten inget dass där. Har någon varit där sen dess?

1765628432507.png

1765628614749.png

Din tur, Pär Lindh

På grund av mängden barrträd och att du säger att många går där så tänker jag på skogarna direkt runt Kvikkjokk, men jag kan inte få ihop det...
Du tänker helt klart i rätt riktning, men jag vill nog ha lite mer precision i svaret.

Vid den lilla sjön i bildens underkant finns fina och populära tältplatser både i hitändan och bortändan.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.