Gissa position

Även om jag tycker att bergen i bakgrunden är lite för snälla så gissar jag på Kåppasjåkka vid Björkliden och Abisko för att få igång lite ledtrådar.

Har en del annat att göra så jag lämnar över stafettpinnen och ser helst att någon som kanske är ny i tråden får chansen men annars så är det fritt fram.

Då passar jag på!

Var står jag och mitt tält?
1765485286003.png

Ingen aning, så jag frågade min AI, som svarar så här: "Kombinationen av öppna vidder, slingrande älvar och lågfjäll gör att det mest sannolikt är från Fjällkedjan i Jämtlands- eller Härjedalsfjällen, exempelvis kring Helags, Flatruet eller Sylarna." Nu ska jag kika på kartan med den utgångspunkten.

Resonemanet är vettig, men fel, och vi ska längre norrut.

Eftersom jag inte är ett fan av att vi onödigt använder AI så ger jag i tippset att ungefär hälften av alla gröna bandare passerar den här punkten.

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag tror inte den där AIn har fjällvandrat så mycket - den där bilden är ju helt klart från Västerbottenfjällen :cool:

Man får lite sådär Aaha-känsla när man inser att den är tagen från Lapplandsleden i nedförsbacken från Deavna.

Jag tror inte den där AIn har fjällvandrat så mycket - den där bilden är ju helt klart från Västerbottenfjällen :cool:

Man får lite sådär Aaha-känsla när man inser att den är tagen från Lapplandsleden i nedförsbacken från Deavna.
Du har helt rätt!

Bilden togs alltså precis bakom det nya rastskyddet Deavna.

2024 Fanns det förresten inget dass där. Har någon varit där sen dess?

1765628432507.png

1765628614749.png

Din tur, Pär Lindh

På grund av mängden barrträd och att du säger att många går där så tänker jag på skogarna direkt runt Kvikkjokk, men jag kan inte få ihop det...
Du tänker helt klart i rätt riktning, men jag vill nog ha lite mer precision i svaret.

Vid den lilla sjön i bildens underkant finns fina och populära tältplatser både i hitändan och bortändan.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.