Gissa position

Du tänker helt klart i rätt riktning, men jag vill nog ha lite mer precision i svaret.

Vid den lilla sjön i bildens underkant finns fina och populära tältplatser både i hitändan och bortändan.

Från Vallevárre (eller ännu längre bak med rejält tele?) mot Tjaktjavárre, med Stour Dáhtá som "lilla sjön" i ledtråden?

Lite mindre välvandrat område här, men förhoppningsvis med en distinkt sjö och bakgrundsfjäll:

gpmw2520.jpg

Lite mindre välvandrat område här, men förhoppningsvis med en distinkt sjö och bakgrundsfjäll:

Visa bilaga 47858
Väldigt mycket mindre välvandrat skulle jag nog säga...

Du står mitt i min två år gamla bild:
...nästan så att man ser mig därborta på Juthatten!

Bilden är tagen rakt österut över Guevtelesjaevrie på gränsen mellan Offerdalsfjällen och norska Blåfjella.
Den spetsiga toppen som sticker upp till höger är Bielnie.

Väldigt mycket mindre välvandrat skulle jag nog säga...

Du står mitt i min två år gamla bild:
...nästan så att man ser mig därborta på Juthatten!

Bilden är tagen rakt österut över Guevtelesjaevrie på gränsen mellan Offerdalsfjällen och norska Blåfjella.
Den spetsiga toppen som sticker upp till höger är Bielnie.
Jupp! Positionen är lite sydöst från din kartmarkör, jag kom upp mellan Strååhte och Svyhjkele. Det lilla blå i vänsterkanten är också västra hörnet av Guevtelesjaevrie. Jag vandrade upp från Stor-Bjurvattnet där fjällen och småsjöarna i området var en riktigt fin upplevelse, det kan rekommenderas! Strax bakom fotoplatsen fanns t ex det här:

IMG_20250702_202933.jpg

Nästa bild, tack!

Jag har tältat nere i backen mot sjön där så det var inte så svårt att känna igen sig:
vbjkghfkghlgf.jpg

Naturen i det här området är ju väldigt karakteristisk med all exponerad granit. Ska man hitta något liknande så måste man långt norrut i landet.

Här kommer en ny bild där det inte heller går många vandrare, men det finns ju några sjöar på bilden som kanske går att identifiera?

bcjlvhbiyghl.jpg

Aktuellt

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Skidbranschens kamp mot klockan – hållbarhetsarbetet skalas upp

Skidbranschen är hotad av klimatförändringarna. Nu vill de agera – tillsammans. Utsidan rapporterar från branschmässan Prowinter i Bolzano, Italien.
Jag tycker att det ser ut som att vi skulle kunna vara i Jämtland och Skäckerfjällen? Kanske på Storfjällets sluttningar? Isåfall kunde sjön till vänster vara Äcklingen och längre bort ser vi en liten del av Kallsjön?

Jag tycker att det ser ut som att vi skulle kunna vara i Jämtland och Skäckerfjällen? Kanske på Storfjällets sluttningar? Isåfall kunde sjön till vänster vara Äcklingen och längre bort ser vi en liten del av Kallsjön?
Du har hamnat i helt rätt fjällområde, men sjöarna är fel och fotoplatsen skulle kunna sägas vara raka motsatsen till Storfjället även om kamerariktningen är ungefär densamma!

Då gissar jag på att vi står på Sundsvalen och ser Anjan till vänster och kanske Juvuln till höger? Skäckerfjällen borde vara mittemot fotografen :)

Då gissar jag på att vi står på Sundsvalen och ser Anjan till vänster och kanske Juvuln till höger? Skäckerfjällen borde vara mittemot fotografen :)
Det är väldigt mycket som är rätt i det här svaret!!!

Men...
...fotografens plats stämmer fortfarande inte och kamerarikningen har nu blivit typ 90 grader fel.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.