Gissa position Stockholms län

Paddelbild.

Vad heter ön och passagen.

Thure

PS spännande med gadonilit förra veckan besökte hållplatsen #9218 idag. Gissar att det möjligen finns inslag av mineralet i det ljusa klippavsnittet.

Nedersta bilderna: till vänster klippan och till höger ett litet fragment av ljusa partiet med mörka kristaller centralt är det gadonilit?

P9030203.JPG

Bilagor

• 20250909_112016.jpg
    20250909_112016.jpg
    7.9 MB · Visningar: 19
  • 20250909_173447.jpg
    20250909_173447.jpg
    4.1 MB · Visningar: 18
Senast ändrad:

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Jo, jag tror det är gandolit det med. Det finns en hel del av det här och där, just här i skärgården. Mest på Utö tror jag. Jag ska inte sitta här och uttala mig eftersom jag inte är någon geolog. Gandolit är väldigt radioaktivt, vad nu det innebär..ungefär som ett sådant där rese-ur som lyser på natten, som fanns på 50-talet..

Runmarö-kanalen med bron är svaret på gåtan.

Runmarö och Runmarö kanal är rätt.

Gadolinit kan innehålla spår av torium och även uran.

Gadolinit innehåller Gadolium där det finns många isotoper t ex den alfastrålande isotopen Gadolinium - 148.
¹⁵³Gd som inte är radioaktivt används bl a i MRT-kontrast. Dvs magnetkameraundersökningar där det sprutas intravenöst.

Spännande värld. Hoppas det jag skrivit stämmer hämtat från wikipedia.

På engelska står bl a:

"In all, 32 radioisotopes of gadolinium have been characterized, with the three most stable being alpha emitters: 152Gd (naturally occurring) with a half-life of 1.08×1014 years, 150Gd with a half-life of 1.79×106 years, and 148Gd (theoretically not beta-stable) with a half-life of 86.9 years. All of the remaining radioactive isotopes have half-lives less than a year, the majority of these having half-lives less than two minutes. There are also 16 metastable isomers, with the most stable being 143mGd (t1/2 = 110 seconds), 145mGd (t1/2 = 85 seconds) and 141mGd (t1/2 = 24.5 seconds)."

Thure

Senast ändrad:
Jo, visst är det spännande med lite ’amatörgeologi’ Själv är jag lite nördig ibland på det. Det mesta jag vet har jag lärt mig av andra. Stockholm är väldigt spännande geologiskt faktiskt. (hela länet alltså). Man kan ’joina’ geologiska föreningar och åka på utflykter och lära sig massor—(ungefär som att plocka svamp) Även utflykter till Bergslagen är otroligt kul.

Som barn på Gotland fick jag lära känna en geolog, därav intresset.

Nåja.. nu till gåta.

Var någonstans?

att gissa på.png

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips