Gissa position Stockholms län

Jaha!?.. Jo, jag visste väl att det fanns 'en till klyfta' någonstans i närheten, och om man går ut ifrån' Kämpebacken'(till Hellasgården) till klyftan din, ser man ju denna klyfta ju du lagt ut.(!!) Jag fick en stark 'deja-vue' av det hela, men kunde inte riktigt fatta att den här klyftan ju ligger länge upp, mellan sjöarna och att den om än inte så lång är väldigt dramatisk den med.:)

Hur det är med Brotorpskanalen, Vargklyftan och Ältaån, det vet nog Thure bäst. Så jag överlåter det åt honom. Jag skulle gärna vilja ha en utläggning- in extenso.

Jag lägger ut bild att gissa på i nedanstående inlägg.

Jag åkte en solig dag för en vecka sedan, med min kompis som är geolog, och hans barnbarn, och jag tog min brorsdotters barnbarn ifrån Gotland med, dom är här på Stockholms besök, till en badsjö. Vilken?

Det här är en lite svår gåta. En busshållplats förvisso på bilden. Har någon varit här? Stenen som går i dagen bakom hållplatsen innehåller mycket fältspat och kvarts. Inbäddad bland de två stenarna finns en glatt svart sten, som påminner om stenkol. Stenen heter: Gadolinit. Men den innehåller grundämnen, nämn ett par. Folk har hackat och bänd i stenen bakom busskuren.

att gissa på.png

Densamma sten, och fältspaten har brutits på en stor gruva norr om stan. Den gruvan är världskänd. Det här är naturligtvis en liten förekomst. Vid busshållplatsen många som sagt petat, och hackat i blocket, och man har prospekterat och undersökt trakten bakom. Tyvärr, är det här en liten förekomst inte kommersiellt brytbar..

Vad heter den berömda gruvan norr om stan?

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips