Gissa position Stockholms län

Bilden föreställer väl någon byggnad vid Skarpnäcks Gård? Är det inte omsorgsboende där ute?
Kanske någon social verksamhet ryms i byggnaden...
Eller något kulturellt eller gym. ..
..eller tomt rentav?

Gym och boxning och mkt riktigt är det teaterbyggnaden på Skarpnäcksgårds-området. Tidigare höll teatergruppen Södra Fot till här.

Varsågod med ny kluring Anders.

Thure

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jag med Roj.jpg

För omväxlings skull mig själv, och nyinköpt hundvalp hösten 2021. Det kanske är känt vad byggnaden är och ligger. Men såhär, om jag skruvar frågan lite mer.
Vad hette huset innan regenten köpte huset, flyttade in och pimpade upp det hela

Det är min fråga.

Lite historia kan ju inte skada.

Ebba Brahe, Gustav II Adolfs ungdomskärlek, var först med att anlägga jordbruk i mönsteranda i nuvarande Hagaparken. Ebba Brahe var mor till den kända Maria Sofia de la Gardie, (g. Oxenstierna) som efter sin makes död handskades med ägorna i Tyresö, och anlade i merkantil anda kvarnar, dammar (typ, Nyfors) och tegel & pappersbruk, och på det hela taget förvaltade ägorna i Tyresö, Nacka och andra områden. Det togs tidigare upp här i tråden om Tyresta och skogen där, som ett resultat av Krûgers uteblivna avverkningar. Det är snarare tack vare Maria Sofias snålhet som hela västra länet kom att få behålla sina skogar, då det mesta runt Stockholm på 1600-talet var kalhugget., Tack vare denna resoluta 1600-tals kvinna finns skogen i Tyresta kvar till våra dagar. Tack vara henne kan vi njuta av fyrahundraåriga tallar, som skulle strukit på foten långt tidigare än 1936.

Tillbaks till Haga. Gustav III köpte marken, och huset. Namnet: Brahelund, av en annan släkting i Brahe-ätten, Magnus Fredrik Brahe, 1771. Och byggde om det, Olof Tempelman arkitekt- till den idag kända byggnaden: Gustav den III paviljong, antagligen Sveriges i särklass vackraste byggnad.

Så, Thure nu kan tråden spinna vidare!

Ältasjön? eller Älten som den heter på denna karta från tidigt 1900-tal. Flaten och Älten låter ju som rimliga namn.

Bilagor

• Skärmbild 2025-08-31 115144.png
    Skärmbild 2025-08-31 115144.png
    1.6 MB · Visningar: 7

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips