Gissa position Stockholms län

Ledtråd #5063. Den reguljära båttrafiken på sjön upphörde före första världskriget. Detta till följd av att sprittillståndet drogs in på ett populärt värdshus vid sjön.

Thure

Så rätt så Daniel. Hammarby sjö var uppdämd för en kvarn vid Danviken. Därmed fanns en sammanhängande vattenväg trafikerad av "kullbåtar" rodda av dalkullor före och parallellt med ångbåtar som gick från Barnängen på Södermalm till Järla och som längst Kolbotten vid
Saltsjö Duvnäs. På vintern istrafik till Vintertullen. Förutsättningen ändrades av Saltsjöbanan och nya Hammarbyleden söder om Södermalm via sprängd kanal förbi Danviken som byggdes efter första världskriget.

Thure

Senast ändrad:
Var kan man paddla genom ett sånt här sund med täta vassar? Sundet är så här smalt eller smalare ca 1,2 km.
1633779521858.png

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Det sundet har varit på gränsen till att ta sig igenom med kajak när jag varit där.

Nu en bild från en annan del av skärgården. Var?

Thure

Bilagor

• DSC_0581.JPG
    12.9 MB · Visningar: 120
Jag har paddlat igenom Alsundet som sundet heter vid 3 tillfällen. Årets passage var den kämpigaste, då vi fick dra oss över en vassrugge som lagt sig mitt i "kanalen". Och man ska nog undvika att paddla där vid extremt lågvatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips