Gissa position Stockholms län

Ledtråd #5063. Den reguljära båttrafiken på sjön upphörde före första världskriget. Detta till följd av att sprittillståndet drogs in på ett populärt värdshus vid sjön.

Thure
 
Så rätt så Daniel. Hammarby sjö var uppdämd för en kvarn vid Danviken. Därmed fanns en sammanhängande vattenväg trafikerad av "kullbåtar" rodda av dalkullor före och parallellt med ångbåtar som gick från Barnängen på Södermalm till Järla och som längst Kolbotten vid
Saltsjö Duvnäs. På vintern istrafik till Vintertullen. Förutsättningen ändrades av Saltsjöbanan och nya Hammarbyleden söder om Södermalm via sprängd kanal förbi Danviken som byggdes efter första världskriget.

Thure
 
Senast ändrad:
Det sundet har varit på gränsen till att ta sig igenom med kajak när jag varit där.

Nu en bild från en annan del av skärgården. Var?

Thure
 

Bilagor

  • DSC_0581.JPG
    12.9 MB · Visningar: 66
Jag har paddlat igenom Alsundet som sundet heter vid 3 tillfällen. Årets passage var den kämpigaste, då vi fick dra oss över en vassrugge som lagt sig mitt i "kanalen". Och man ska nog undvika att paddla där vid extremt lågvatten.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.