Gissa position Stockholms län

Hälften rätt Karl-Johan

Se nedan.

Thure

P1000881.JPG

Om Tyresö-Flaten är till hälften rätt så ligger det nära till hands att det är Flaten med Nordostlig fotoriktning med anledning av masterna-

Bilden, tagen ur sitt sammanhang, är nog svår misstänker jag.

Men för att ringa in området så kan det avslöjas att i närområdet finns nära kopplingar till ett av Sveriges största och internationell mest framgångsrika företag med en över 100 år gammal historia.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.
Min känsla är att det är innanför tullarna i Stockholm. Men företaget gjorde det inte lättare. L M Ericsson? Lär ha haft fabrik på Tulegatan. Är det nånstans i närheten där?

Thure

Man ska inte alltid dra för stora växlar på mina ledtrådar men du har rätt i område och företag.

Som ytterligare ledtråd kan nämnas att bakom de tre fönsterna, med ingång runt hörnet, låg tidigare ett företag med 80-årig historia, som nämns ibland på Utsidan, ofta i rent nostalgiska ordalag.

Stämmer bra. Tältcentalen låg under många år i hörnet Birger Jarl/Rehnsgatan med ingång Birger Jarlsgatan 67.

LM Ericsson hade i slutet på 1800-talet ett helt kvarter runt Rehnsgatan och Thulegatan som fabrik. Fastigheten heter Takläggaren. Hoppas ni observerade mina subtila ledtrådar i form av "ringa" in och "kopplingar" samt även dra för stora "växlar". Är ju passande på ett av de mest framgångsrika företagen inom telefoni och kommunikation. :D

Tillbaka till dig Thure.

Borde ju vara lätt att placera den bilden med tanke på husen i bakgrunden. Men det ringer ingen klocka ännu. Så jag börjar med att gissa på att båten lägger till runt Baggensfjärden någonstans.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips