Gissa position Stockholms län

Stämmer fint Daniel. Och ön till höger borde vara Killingen och den mindre till vänster Toppholmen. Välkommen att bidra med en bild.

Thure

Bidrar med 2 bilder som kanske kan leda tanken rätt. Vad heter platsen?
20210904_172113.jpg
20210905_085539.jpg

Utös östsida är inte en så dum gissning, men mest utifrån något annat som kan ses i den andra bilden. Klibbglimmen visar mest att vi är långt ute i skärgården, vilket syns på första bilden, och med rikt fågelliv.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Groparna, är de från uthackning av granater? Berggrunden verkar vara prekambrisk kalk. Gissar på Nåttarö.
Om jag tolkar dig rätt, uthackning av mineralet granat, så tror jag inte det. Jag har en trovärdig källa på att klippan har använts som övningsmål för marina skjutövningar på den tid Sverige fortfarande hade kryssare. Prekambrisk kalk är det nog inte, enligt SGUs berggrundskarta så är det: "Sur intrusivbergart (granit, granodiorit, monzonit mm) Porfyrisk eller ögonförande." Men Nåttarö är inte heller så långt ifrån.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.