Gissa position Stockholms län

Stämmer fint Daniel. Och ön till höger borde vara Killingen och den mindre till vänster Toppholmen. Välkommen att bidra med en bild.

Thure

Bidrar med 2 bilder som kanske kan leda tanken rätt. Vad heter platsen?
20210904_172113.jpg
20210905_085539.jpg

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Utös östsida är inte en så dum gissning, men mest utifrån något annat som kan ses i den andra bilden. Klibbglimmen visar mest att vi är långt ute i skärgården, vilket syns på första bilden, och med rikt fågelliv.

Groparna, är de från uthackning av granater? Berggrunden verkar vara prekambrisk kalk. Gissar på Nåttarö.
Om jag tolkar dig rätt, uthackning av mineralet granat, så tror jag inte det. Jag har en trovärdig källa på att klippan har använts som övningsmål för marina skjutövningar på den tid Sverige fortfarande hade kryssare. Prekambrisk kalk är det nog inte, enligt SGUs berggrundskarta så är det: "Sur intrusivbergart (granit, granodiorit, monzonit mm) Porfyrisk eller ögonförande." Men Nåttarö är inte heller så långt ifrån.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips