Gissa position Stockholms län

Dyviks Lövängar är rätt svar. Dödskalleklippan för ju tankarna till Fantomens Dödskallegrotta.

Den långsökta kopplingen till Cornelis Vreeswijk är att i filmatiseringen av hans liv spelades huvudrollen av den norska musikern och skådespelaren Hans-Erik Dyvik Husby.
 
Mkt naturreservat på den halvön.

Här nedan ytterligare en bild från kajak. Var finns denna anläggning i en tidigare oexploaterad del av Stockholms omgivningar?

Thure
 

Bilagor

  • ad h.jpg
    ad h.jpg
    47.6 KB · Visningar: 144
Nu är du ju i fel län, tänkte jag först, för det ser ju ut som skeppslastaren vid malmkajen i Hargshamn vid första anblicken. Men det är det inte.

Misstänker en av de anläggningar som används för utlastning av massor från förbifart Stockholm. Får gissa på den på södra Lovön.
 
Det här var allt en bra konstig sten. Men var ligger den? Det går också bra att svara på vad det är om det är någon som vet mer om den.
 

Bilagor

  • sten.jpg
    sten.jpg
    120.3 KB · Visningar: 116
Senast ändrad:
Idag finns det inte många platser att välja på där en dylik kupol finns att se. De jag kan tänka mig är just Arholma och Öja (Landsort). För 30 år sedan var det betydligt fler. Men då hade jag å andra sidan inte kunnat ta en sådan bild.

Föremålet är så vitt jag förstått en pansarkupol innehållande TV-kamera och laseravståndsmätare tillhörande ARTE 724. ARTE 724 var det modernaste eldledningssystemet till kustartilleriets fasta, tunga pjäser.

Liknande kupoler fanns också på de modernare lätta pjäserna och kring vissa moderniserade, äldre, tunga batterier.

Det är en otrolig massa grejer som i det tysta först släpats ut i skärgården för att sedan nästan lika diskret släpas därifrån.

Så, visst är det Arholma nord.
 
Nackamasterna i bakgrunden sätter riktningen. Måste vara någon stans O till NO eller V till SV. Det senare faller på grund av brist på fjärdar. Alltså är det bara att börja med den närmaste.

Baggensfjärden. Skulpturen kan således stå på Artipelag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...