Gissa position Stockholms län

Gålkobb

strax söder om Ornö stämmer på en hel del ledtrådar. Madrasserad ränna skulle kunna vara Järnholmssund där enligt muntlig tradition Marinens jagare för 50 år sedan rände ut i full fart genom en mycket trång passage där botten klätts med trä för att undvika bottenskador på fartygen.

Fotoplats Långbäling?

Den här fotogåtan är en riktig utmaning.

Thure
 
Mina vänner... Gåtan är löst...
Visst är det Gålkobb i Gåsstensfjärden, taget från Långbäling.
Tyckte att Gålö och Långholmsskär var väldigt nära fastän så fel...

Nära Mysingen? Absolut..
Fransk president? de Gaulle = Gål
Waxholmsbolagets linje öster om Ornö via Fjärdlång till Utö går förbi här.
Den madrasserade rännan finns även i detta sund, inte bara i Järnholmssund.
Synonym på ö = kobbe
Kungens får var i många år på sommarbete på Kullbäling (trots att ön är ganska karg)
Föll omkull = kull... ja, närheten till Kullbäling...
Oboj = det finns bojar som utmärker rännan i sundet...

Så, nu pustar vi ut ett slag och hoppas att någon kan bidra med något spännande...
 
Enligt flera

skärgårdsböcker gjordes under andra världskriget försök med att lära sälar jaga ubåtar. Vid Dyvik Mörudden på Gålö. Kanske helt fel men detta associerade jag till när jag såg "pallisaden" på bilden.

Thure
 
Helt rätt bra jobbat........en vacker och spännande plats. Operation Palmen var militärens kodnamn för det hemliga arbetet vid forskningsstationen på Gålö.
 

Bilagor

  • IMG_1288.jpg
    IMG_1288.jpg
    31 KB · Visningar: 1,146
Intressant bild

Inom SL-området, lantligt och de blåa fälten på busshållplatsskyltarna får mig att tänka på ersättningstrafik för tåg. Jag vet inte säkert men tycker mig inte känna igen någon pendeltågsstation men Mölnbo skulle det möjligen kunna vara även om jag i första hand gissar på prärieexpressen dvs Roslagsbanan.

Min gissning blir Kårsta.

Thure
 
Jahaja, var det så enkelt... Visst är det Kårsta. Stationshuset precis till höger utanför bild och i bakgrunden ser man kontaktledningen som slutar lite längre bort vid stoppbocken på banvallen mot Rimbo.

Då tar vi väl den här istället som jag hoppas vållar en del huvudbry... Vardå?

kalmar.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.