Gissa position Stockholms län

Forn?

Som i fornstora dar. Ligger en fornborg vid Djupträsk nordväst om Sandemar SSO Lanan.

Men fornborgar finns det väldigt många av. När jag sökte på lantmäteriets kartsök på ortnamn och fastigehtsnamn fick jag ingen rimlig träff.

Jag får inte Djupträsk att stämma så bra med bilden men kanske är det översvämmat i NO i utflödet, finns ju en damm en bit ned i ån och det verkar av bilden också finnas bävrar här.

Thure
 
Lanan är fortfarande den bästa gissningen......
Forn som i fornstora dagar är rätt. Fornborg är rätt men inte den vid Djupträsk. Forn skulle ge två ledtrådar........Den första ledtråden fornborg finns i närområdet medan den andra slingrar sig förbi bara några meter från positionen.
 
Fornborgsslingan går runt Stensjön

Och på västsidan av Stensjön så mynnar ån från Mörtsjön i en tarm som kanske är den avbildade? Fornborgen skulle vara den vackert belägna Stensjöborg.

Thure
 
Helt rätt bra jobbat.....mitt i övre delen av bilden kan man lite svagt se ett brandhärjat område som jag trodde skulle leda tankarna till den stora branden i Tyresta nationalpark 1999.

Det finns ett ledskilje just vid positionen där man kan vika av från Fornborgslingan in på leden mellan Stensjön och Bylsjön och ett annat ledskilje några hundra meter norr om platsen där man kan fortsätta mot Årsjön och Långsjön därav ledtråden "Piccadilly Circus" plus att man ofta kan stöta på folk i området.
"Om du kommer från fel håll till positionen löper du risk att bli rejält våt om fötterna eller försvinna helt" syftar på Löpanträsk mellan Mörtsjön och positionen.
Nästa bild blir lättare....
 
Hmm, nu blir det nog till att gissa och tyda ledtrådar ett tag... :)

Efter att ha funderat lite (och tjuvkikat på hitta.se ett tag) så gissar jag på Nämdöfjärden med Runmarö till höger och Stavsnäs i närheten bakom kameran...

Är jag i närheten?
 
Ser ut att vara lövskog, alltså en insjö. Sjön är också hyfsat stor. Jag tycker spontant det ser ut som någon av vikarna från Ekoln söderut mot Mälaren,

Gissar vidare - kan det vara Björkö (Birka) med Ekerö/Munsö i bakgrunden?
 
Mälaren är rätt

och någonstans söder om Ekoln som ju också är en del av Mälaren, men Ekoln ligger ju utanför Stockholms län.

Vilken vik/fjärd är det?

Thure
 
Jag tycker landet i bakgrunden ser ut som västra sidan av Skarven eller södra sidan av Sigtunafjärden. Men vattnet känns för stort. Och solen står lågt, så antagligen är bilden tagen tidigt på säsongen och i så fall har vi norr till vänster i bild. Och då får jag inte ihop det.....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.