Gissa position Stockholms län

Sandasjön är tyvärr fel. Jag befinner mig i ett naturreservat. Bakom ryggen ser jag denna vy.
20250426_114831.jpg

Aktuellt

Äventyraren Tim Marklowski – stora bedrifter och liten miljöpåverkan

Tim Marklowski vill utmana bilden av de stora outdoor-äventyren. Under 2025 gjorde han flera extrema turer – med minimala CO2-utsläpp.

Vinn två par handskar från Hestra!

Vi tävlar ut två härliga vinstpaket med två par handskar vardera: ett i juniorstorlek och ett par av Hestras populäraste skidhandske i vuxenstorlek.

Grattis Utsidan – en av Sveriges äldsta webbplatser har fyllt 30!

2025 fyllde Utsidan 30 år. I årets sista intervju pratar vi med grundaren Christer Lindh om hur sidan kom till, dess historia – och framtid. 9 kommentarer
Kul att höra! Vi provar något annat. Vad heter vattnet eller området där den här skutan ligger?
Det sker ibland dykningar i området då det finns en hel del kända vrak där. Det äldsta dateras till 1400-talet.

IMG_20250622_105439.jpg

Det finns ju massor med vrak i Stockholm ;-)

Jag har dykt på några, t ex kring Mysingen så en vild gissning på Älvsnabben som område. Men jag kan producera flera vilda gissningar från såväl Mälaren som skärgården.

Älvsnabben är i närheten men vad jag läst är det äldsta vraket som är dokumenterat i det området från runt 1700-talet (men jag kan såklart ha fel i det). Den här bilden är tagen i mer innerskärgård.

I närheten finns även ett känt slott med anor från 1600 talet som har haft en mängd kända namn som ägare genom åren.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips