Gissa position Stockholms län

Nothamn är fel vik.

Gården har tyvärr inget eget namn utsatt på några kartor. Det är ett gemensamt fiskeläge som fått namn efter att man där skötte sina nät.

De som jag nämnde i en tidigare ledtråd som har åkt hit har i stor utsträckning varit unga män. Målet för deras resa har varit direkt söder om vår vik.
 
Sennebyhaken kanske. Tidigare har det funnits mycket militärt på Väddö och angränsande öar, hur mycket som är kvar nu vet jag inte. Bilden på sälarna antyder att det inte är mycket kobbar utanför men kanske är det dimma som döljer öar längre ut varför det är svårt att vara säker på var på kartan bilden är tagen. Jag ser ju skjutfältet på Väddö vid Ytterskär på kartan men antar att det inte är tillträde för allmänheten inom skjutfältet.

Thure
 
Jag ger rätt för det, även om viken är Karviken, strax söder om Sennebyhaken. Det var svårare att komma på bra ledtrådar än jag trodde när jag la upp bilden.

Gården kallas för "Senneby Skötgårn" alternativt "Skötgårn vid Karvik". Den ligger precis utanför skjutfältet.
20221225_103411.jpg

20221225_103529.jpg


Över till dig Thure.
 
Intressant historik och kul att byggnaderna bevaras.

Här nedan en förmodligen lite lättare placerad position. Glada skridskoåkare i blötväder för 9 dagar sedan.

Thure

pic_689334_orig.jpg
 
Ja, det är nog lättare att namnge den platsen än Skötgårn i Karvik :)
Men saknar dock bra bild för tillfället så jag avvaktar med att svara.

Ser ut att ha varit en blöt tillställning :D
 
Slottet ovan var kanske för lättgissat i tråden. Men det nedan är nog svårare. Från samma tid som det gula i inlägg #6463.

Thure

OI003888.JPG
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.