Gissa position Stockholms län

Den vanliga frågan, var?

Bilagor

• Gissa plats2.jpg
    Gissa plats2.jpg
    162.5 KB · Visningar: 114
Det stämmer Thure. Det är originalsockeln, i Carraramarmor, till Birger Jarlstatyn på Birger Jarls torg. Marmorn klarade inte det svenska vädret och transporterades till Vätö stenbrott som förlaga när den nuvarande tåligare sockeln i Vätögranit tillverkades 1911. Jag besökte platsen vid en paddeltur i trakten.

Aktuellt

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Mer natur på kortare tid – därför väljer allt fler speed hiking

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”

”Att få tillverka Jörnkängan är en gåva”
I över 40 år har den kultförklarade Jörnkängan tillverkats av Anders Dernebo i Jörn. Nu har det unika hantverket förts vidare: till Myrene Fjellström.
Stämmer Salle. En av de tillfälliga hamnarna för att forsla sprängmassor från förbifart Stockholm ut till stenkross. Fotograferat från vägfrågan till Jungfrusund.

Varsågod med ny bild.

Thure

Bör vara Sturehov.

Jag är ute på en flerdagars cykling och är mitt svar rätt kommer jag inte att lägga in någon bild förrän i helgen. Hinner någon annan före så var så god.

Thure

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.