Gissa position Stockholms län

Av nån anledning får jag för mig att vägen i bakgrunden är relativt ny (<25 år) och att den leder till ett färjeläge. Eller till Waxholm. Har dock kollat vägarna till Waxholm respektive Ljuströ- och Mörköfärjorna på Hitta.se utan att hitta transformatorn.
 
Låter som att det är en viss huvudbry om den här bilden.... ;)
Varken Värmdö, Ljusterö eller Mörkö är rätt...
Och någon färja finns inte i närheten.

En ledtråd till kanske? Hmm, undrar om det finns någon markis i närheten som piper...
 
Jag tror att det är vid början av vägen som går mot Tyresö slott .
Själva vägen heter Brakmarsvägen och leder senare ut mot Raksta
och Tyresta.
 
Senast ändrad:
Jamen visst är det så...
Jag står alltså på vägen som leder mot Tyresö Brevik med kameran mot sydväst.
Vägen i bakgrunden är Brakmarsvägen som bland annat leder mot Tyresö kyrka och Tyresö Slott.

Ledtrådarna?

- Ej i bruk = Nyfors pappersbruk
- Ström = Wättinge ström
- markis = Markis Claes Lagergren som köpte Tyresö slott år 1892
- piper = Trädgårdsarkitekten Fredrik Magnus Piper som på 1770-talet anlade den första engelska parken i landet här...
 
#521 förbryllar mig

Borde inte vara så nära centrala Stockholm då bilden ger intryck att vara ett inte så exploaterat läge.

Höstlöv och skuggorna indikerar att bilden är tagen i ostlig riktning. Långsmalt torp med brutet tak kanske 1700-tal. Lador. Har letat i hela Tyresåns vattensystem och hela Södertörn (tror jag) efter ett sådan torp utan att lyckas hitta något värt att gissa på. Anknytningen till föregående bild är för mig dunkel. I och med att det finns bilar på bilden bör det finnas åtminstone färjeförbindelse.

Väster om Södertälje? Roslagen??

Thure
 
Hmm, nu tror jag att du har bidragit med en bild från ett område som jag länge har tänkt utforska ordentligt. Från Tyresö slott fortsätter vi Brakmarsvägen söderut förbi Raksta och ner mot Vissvass. Men jag tror inte motsatsen till slak är vare sig rak eller vass utan vi ska fortsätta mot Åva. Vid Åva viker vi österut ut mot udden som heter Styvnäset vilket får bli mitt svar.
 
Ska lägga det området på minnet till vårens och sommarens turer... Tack för tipset!

Då kontrar jag med den här bilden istället... Till höger utanför bildkanten finns något som minner om en bro, skärselden och paradiset... Vardå?

ulricehamn.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.