Gissa position Stockholms län

Efter kartstudier så hittade jag rätt sjö. Men förstod inte ledtråden om yrke för barn. Så jag fick googla och vet numer att getare är ett annat namn på herde eller vallpojke. Alltid kul att löra sig nya ord :)

Så sjön är Getaren med andra ord.
 
Visst är det så Lasse, Getaren vid Lida friluftsområde och naturreservat sydost om det gamla militärflygfältet vid Tullinge.

Thure
 
Orlångsjö. Utloppet från Ågestasjön till Magelungen. Norråvägen till vänster. Förmodligen taget från bron över ån.

Thure
 
Har paddlat uppströms i ån och lyckades ta mig upp till Ågestasjön.

Här nedan lägger jag in en bild lånad av en skridskokamrat Ulf Haase. Vi hade en trevlig halvdagstur var är bilden tagen?
haase.GIF


Undre bilden har jag tagit och visar hur fotografen dvs Ulf får till rätt perspektiv i bilden.

Thure
ulfha.GIF
 
Senast ändrad:
Det stämmer bra. Men en lite närmare placering vill jag ha. Stranden bakom fotografen är en lite holme som har namn efter ett ädelt lövträd. Vi är i närheten av en hyfsat ofta trafikerad farled men inte den med störst fartyg i Mälaren.

Thure
 
Fin bild men svårt att se några detaljer i bakgrunden. Ädelt lövträd leder mig till Askholmen i Norra Björkfjärdens naturreservat så det blir min nästa gissning.
 
Ask är rätt men efterledet är en annan variation på ord för liten ö.

På stranden till vänster i bilden anas ljusa byggnader. Där pågår viktig verksamhet.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.