Gissa position Stockholms län

Gustav Vasa och länsgräns gör att jag gissar att du står på Väddö. Kan inte gissa ö ännu. Kan det handla om böcker av Anders Jallai?
 
Visst står jag på Väddö och fotar och Gustav Vasa var den som först gav order om att rensa Väddö kanal. Så långt är det rätt :) Men författaren jag har som ledtråd är inte Anders Jallai.

Ska kanske förtydliga författarledtråden lite.
"En av öarna figurerar delvis i en bok av en känd svensk författare som har fått flera av sina böcker dramatiserade på film och TV. Samma författare har skrivit en bok som utspelas på en annan ö som dock är ett annat landskap."

Dvs att den andra boken som nämns utspelar sig på en ö som är ett annat landskap/Län. Bortsett från att det är samma författare har just den boken ingen annan koppling till fotoplatsen eller de öar som efterfrågas i bildgåtan.

Bilden togs för övrigt kl 3 på eftermiddagen förra veckan.
 
Svårt för mig eftersom jag så sällan ser på svensk TV eller bio. Men den andra boken borde handla om Gotland. Och en nu levande författare som skrivit diverse böcker som filmats för bio och TV är Jan Guillou.

Bildens skuggor indikerar att det kan vara utsidan på Väddö dvs ut mot Ålands hav. Då kan det vara Barnens ö och Björkö i fonden och troligen ser vi också Arholma och då tänker jag förstås på PC Jersild. PC som var lärare i socialmedicin för mig på 1970-talet har skrivit boken Grisjakten som utspelar sig på Gotland. Den har filmatiserats med Hasse Alfredsson i huvudrollen enligt wikipedia.

Thure
 
Och där kom rätta svaret Thure. Visst är det Barnens Ö med intilliggande Björkö som syns fotat från stranden vid Innerhaken/Sennebyhaken.

Författarledtråden är mycket riktigt PC Jersild som skrivit Barnens Ö och Grisjakten som utspelar sig på Gotland som ju är både ett eget landskap och ett Län. PC Jersild har även skrivit Babels Hus som blev en tv-serie med Carl-Gustaf Lindstedt i huvudrollen.
 
Bra gåta Lasse.

Nu börjar jag få lite svårt med egna gissningsbilder och lånar därför bilden nedan från Google Street View. En plogad skridskobana på en sjö, bilden tagen i mars 2018. Var?

Thure

gissa4.JPG
 
Nej inte Drevviken. Men söder om tullarna i Stockholm. Nedan en annan del av 360° bilden.
20210418_083839.png


Thure
 
Senast ändrad:
Nej inte Vällingen. Med uppgift menar jag närmast ett yrke som passar för barn. Sjön ligger vid ett friluftsområde.

Thure
 
Nej inte Vällingen. Med uppgift menar jag närmast ett yrke som passar för barn. Sjön ligger vid ett friluftsområde.

Thure

Sicklasjön? Sickla är ju vanligt bland barn.

Ej Stockholmare så om det är rätt får väl någon annan lägga ut. Jag brukar bara kika runt i tråden och när jag såg att Vällingen är fel så gissade jag.
 
Nej det är inte heller Sicklasjön som egentligen liksom många andra sjöar heter Långsjön.

Den sökta sjön ligger också delvis i ett naturreservat som har en mycket vindlande gräns kring och i sjön.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.