Gissa position Stockholms län

Jag anar litet kritik här... Vad är det för poäng med en bild som förutsätter att man varit på rätt plats? Urvalet av personer som har varit där och dessutom läser Utsidan gör att sådana bilder inte väcker så mycket intresse (från min sida i alla fall) som andra där det går att använda ledtrådar som ges i bilden. Thures senaste var perfekt i det avseendet. Vad man väljer att använda sin fritid till är väl var och ens ensak, eller...?

Tobbedj: Det är inte kritik. Tvärtom, jag är imponerad av hur du och andra lyckas hitta fram till olika platser via kartletning. Själv älskar jag kartor och applikationer som Google maps men har inte tid att leta efter obskyra platser (eller ibland ens att svara, vägen på Ekerö och Flottsbrobacken kände jag igen men hann inte svara snabbt nog).

Jag tycker de roligaste problemen är dom där man anar var det är (för att man varit där, eller i närheten) och sen kan zooma in med hjälp av flygbilder eller kartor. Och att folk som varit ute och rört sig i länet och lagt märke till hur det ser ut på olika platser ska ha en fördel tycker jag är självklart! Därför är jag bättre på Stockholmsgåtorna är på t.ex. de från fjällen eller Skåne.
 
Krokodilen

har jag för mig finns på Möja Västerfjärd strax utanför Möja ström. Jag har paddlat respektive åkt skridskor förbi den här platsen. På kartan gissar jag på Stora eller Lilla Barskäret. Men det kan säkert finnas liknande på andra ställen.

Thure
 
Magnus har rätt, krokodilen står på södra spetsen av Rögrund, som ligger i södra delen av Nämndöfjärden. På ön finns bl.a. vandrarhem och sommarkrog.

Har för mig att jag sett en krokodil till lite längre söderut, på nån av öarna söder om Villinge. Kanske är det som Thure skriver, att det finns flera i skärgården.
 
Senast ändrad:
Skoboraden

innanför Bullerö har några såna här passager. Ett ställe jag tänker på ligger vid Koskären Hamnskär.

Thure
 
Det är kul

med varierade frågor och bilder. Med Google kan man ofta komma till en kvalificerad gissning även om man inte har lokalkännedom. Att med hjälp av kartor på webben leta sig fram är också roligt. Fortsätt gärna att komma med udda bilder.

Pepparkakshusen från Hammarbyhöjden tycker jag var en höjdarbild. I Gissa Position fjälltråden fanns en tårta som föreställde Sarekmassivet med Mikajekna som grädde "läckert".

Thure

Tobbedj: Det är inte kritik. Tvärtom, jag är imponerad av hur du och andra lyckas hitta fram till olika platser via kartletning. Själv älskar jag kartor och applikationer som Google maps men har inte tid att leta efter obskyra platser (eller ibland ens att svara, vägen på Ekerö och Flottsbrobacken kände jag igen men hann inte svara snabbt nog).

Jag tycker de roligaste problemen är dom där man anar var det är (för att man varit där, eller i närheten) och sen kan zooma in med hjälp av flygbilder eller kartor. Och att folk som varit ute och rört sig i länet och lagt märke till hur det ser ut på olika platser ska ha en fördel tycker jag är självklart! Därför är jag bättre på Stockholmsgåtorna är på t.ex. de från fjällen eller Skåne.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.