Gissa position Stockholms län

Vattnet heter xxxxxxviken, men kan nog definieras som en sjö, dess anslutning till nästa vatten (som är en vik i en fjärd) skulle jag kalla för en kanal.

xxxxxx ovan är namet på en gård som ligger vid viken.
 
Holmingeviken är rätt, bilden är tagen från berget i östra änden i riktning VNV.

Kom förbi där tidigare i höstas, södra sidan av viken är väldigt kuperad med spännande branter. Överhuvudtaget finns det mycket att upptäcka på Bogesundslandet - det är motsvarigheten till Tyresta för oss som bor i nordost!
 
Bogesund och fästingar

Jag gillar Bogesund och har vandrat, cyklat och sovit där men det är nog bra att ta sina fästingsprutor som jag redan är klar med: http://www.svt.se/mitt-i-naturen/sa-gick-det-for-radjuren En kompis har misstänkta sviter från i somras. Utreds just nu.

FORSKARNAS RESULTAT HITTILLS
Även om huvudfrågan om rådjurens roll i sjukdomsspridning ännu återstår att besvara så har forskarna redan sett vissa resultat av sina studier.

  • Stickprover visar att 29% av de vuxna fästingar som forskarna plockade från kiden hade Borreliabakterien i sig.
  • De undersökta kiden hade i genomsnitt 14 fästingar på sig. Det kan jämföras med en mus i Bogesund som forskarna hittade över 100 fästningar på. Ett vuxet rådjur kan ha över 2000 fästingar på sig.
  • Jämfört med Grimsö i Bergslagen, som forskarna använder som jämförelse, så hittade man på Bogesund mer än 100 gånger fler fästinglarver i markerna. Men märkligt nog som fanns det i princip lika många vuxna fästingar. Vad detta beror på är fortfarande oklart.

Holmingeviken är rätt, bilden är tagen från berget i östra änden i riktning VNV.

Kom förbi där tidigare i höstas, södra sidan av viken är väldigt kuperad med spännande branter. Överhuvudtaget finns det mycket att upptäcka på Bogesundslandet - det är motsvarigheten till Tyresta för oss som bor i nordost!
 
Märket är rätt. Bilden är lånad från wikipedia där det står mer om bildens ursprung. Jag såg efter att jag postat att märket förståss varit i tråden tidigare. Stockholms enda landgräns mot ett annat land och en hel del andra intressanta ledtrådar behövdes inte denna gång.

För de som inte vet står alltså fyren i Finland medans stranden ligger i Sverige, Uppsala län till vänster och Stockholms län till höger. Märket måste vara den plats i länet som ligger längst bort gran allt och är därför ganska förutsägbart i en sån här tråd.

M%C3%A4rket.jpg
 
Här

en bild från ett stråk som ofta befars av fritidsbåtar. Var?

Thure
 

Bilagor

  • Ålandscykling Falkenberg 017.jpg
    Ålandscykling Falkenberg 017.jpg
    55.8 KB · Visningar: 274
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Daddy Lägerplats i Stockholms närhet sökes! Stockholm 12
Arne L Stockholms gröna kilar. Agera nu! Stockholm 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.