Gissa position Stockholms län

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vattnet heter xxxxxxviken, men kan nog definieras som en sjö, dess anslutning till nästa vatten (som är en vik i en fjärd) skulle jag kalla för en kanal.

xxxxxx ovan är namet på en gård som ligger vid viken.

Holmingeviken är rätt, bilden är tagen från berget i östra änden i riktning VNV.

Kom förbi där tidigare i höstas, södra sidan av viken är väldigt kuperad med spännande branter. Överhuvudtaget finns det mycket att upptäcka på Bogesundslandet - det är motsvarigheten till Tyresta för oss som bor i nordost!

Bogesund och fästingar

Jag gillar Bogesund och har vandrat, cyklat och sovit där men det är nog bra att ta sina fästingsprutor som jag redan är klar med: http://www.svt.se/mitt-i-naturen/sa-gick-det-for-radjuren En kompis har misstänkta sviter från i somras. Utreds just nu.

FORSKARNAS RESULTAT HITTILLS
Även om huvudfrågan om rådjurens roll i sjukdomsspridning ännu återstår att besvara så har forskarna redan sett vissa resultat av sina studier.

• Stickprover visar att 29% av de vuxna fästingar som forskarna plockade från kiden hade Borreliabakterien i sig.
  • De undersökta kiden hade i genomsnitt 14 fästingar på sig. Det kan jämföras med en mus i Bogesund som forskarna hittade över 100 fästningar på. Ett vuxet rådjur kan ha över 2000 fästingar på sig.
  • Jämfört med Grimsö i Bergslagen, som forskarna använder som jämförelse, så hittade man på Bogesund mer än 100 gånger fler fästinglarver i markerna. Men märkligt nog som fanns det i princip lika många vuxna fästingar. Vad detta beror på är fortfarande oklart.

Holmingeviken är rätt, bilden är tagen från berget i östra änden i riktning VNV.

Kom förbi där tidigare i höstas, södra sidan av viken är väldigt kuperad med spännande branter. Överhuvudtaget finns det mycket att upptäcka på Bogesundslandet - det är motsvarigheten till Tyresta för oss som bor i nordost!

Ny fråga

Bilden beskuren för att inte göra det superenkelt.

Bilden är inte min:
Foto Johan Fredriksson
Bilden är licensierad under Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0 Unported license.

Bilagor

• gissa_pos_utsidan_1.jpg
    gissa_pos_utsidan_1.jpg
    79.7 KB · Visningar: 348
Märket är rätt. Bilden är lånad från wikipedia där det står mer om bildens ursprung. Jag såg efter att jag postat att märket förståss varit i tråden tidigare. Stockholms enda landgräns mot ett annat land och en hel del andra intressanta ledtrådar behövdes inte denna gång.

För de som inte vet står alltså fyren i Finland medans stranden ligger i Sverige, Uppsala län till vänster och Stockholms län till höger. Märket måste vara den plats i länet som ligger längst bort gran allt och är därför ganska förutsägbart i en sån här tråd.

M%C3%A4rket.jpg

Här

en bild från ett stråk som ofta befars av fritidsbåtar. Var?

Thure

Bilagor

• Ålandscykling Falkenberg 017.jpg
    Ålandscykling Falkenberg 017.jpg
    55.8 KB · Visningar: 323

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips