Gissa leden

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Rapunzel på Skålfjell, Nissedal. 270 m vandring och 10 m klättring som jag minns det:)

Snyggt prickat!

"Vandring" är dock ganska elak beta. Större delen av leden är ren friktion på smågrusig klippa med runt 10m mellan små kamplaceringar. Visst är det lätta grader (från 3 upp till kanske 5+ när det är som värst), men onekligen spännande.

Jaha, här klättrar en rysk psykolog för första (och möjligen sista) gången...

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    176.3 KB · Visningar: 431
Här kommer det en led som förhoppningsvis är svårare än vad det brukar bli när jag lägger upp leder. ;)

Foto0262-1.jpg

Så vilken led är det jag har klättrat?

Typiskt att jag skulle missa Rapunzel!
Det måste vara den mest lätt-identifierade leden jag gjort. Trodde först att du knyckt bilden från mitt album! :)

Lite kuriosa: En bit till höger om Rapunzel gå en led som heter "Det står ett ensamt träd i graniten" Undrar hur de tänkte där...?

Rapunzel på Skålfjell, Nissedal. 270 m vandring och 10 m klättring som jag minns det:)
Jag har varit på Rapunzel 6-7 gånger med olika replag, och gjort hela leden 3 gånger, tror jag.
Och jag brukar ha en del problem med ut-toppningen. Fast jag kanske bara går fel väg?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips