Gerber Bear Grylls Ultimate Knife

Att bladet är sågtandat är inte speciellt bra om du nu inte hade tänkt såga med kniven, men då är det bättre att köpa en riktig såg.

haha, seriös?

har du använt en kniv med tandatblad och försökt såga i trä motsv. med den förstår jag att du blir missnöjd. tandningen är för din info till för rep etc.
 
haha, seriös?

har du använt en kniv med tandatblad och försökt såga i trä motsv. med den förstår jag att du blir missnöjd. tandningen är för din info till för rep etc.

Allt går med vilja =)

Skämt åsido. Ser ingen poäng med att ha tänder på en överlevnadskniv. Det må så vara att det är bra till att skära i rep, men hur mycket rep kan man behöva skära om man nu hamnar i en Bear Grylls-situation =D
Det går bra att skära i rep med vanlig egg också.

I övrigt tycker jag som många andra. Marknadsföringsploj. En pålitlig överlevnadskniv har genomgående blad och inga finesser. Det är en vanlig rejäl kniv som tål att användas till saker som man normalt inte använder en kniv till.

Bear Grylls är en stor pajas. Det är möjligt att han är kompetent, men så som han framställs/framställer sig i TV - Nej tack.
 
Kniven du pratar om är som jag förstår inte designad av Bear Grylls (som är ett stort skämt om du frågar mig). Den heter egentligen Gerber LMF II och är konstruerad för militärt bruk.

- Sågtandningen (Serrated) finns där för att man skall såga sig ut från flygplans/helikoptervrak. Känner man att man behöver detta så kanske man skall satsa på denna kniv... Andra effekter finns också... http://www.knifeart.com/plainbyjoeta.html

- Handtaget är isolerad och avskärmat vilket gör att man kan kapa elledningar osv. utan att kniven blir strömförande (kanske inte så vanligt om man inte ägnar sig åt strid i bebyggelse)

- Man kan också göra ett spjut av kniven...(rest my case)

Kniven är helt värdelös för att tälja med. Det man kan göra är att hacka, hugga och mecka... Men vill man absolut ha en stor amerikansk överlevnadskniv som man aldrig kommer göra nåt vettigt med så är säkert LMF II ett bra val. Den finns dessutom i beige vilket gör att den syns mindre i öknen...

Mitt förslag är att köpa en riktigt bra fällkniv t.ex. Benchmade Presidio (plain, droppoint) samt komplettera med en liten yxa (som faktiskt Gerber/Fiskars gör riktigt bra).
 
tandat

Jag har en tandad kniv som jag använder dagligen, nämnligen brödkniven. Bortsett från det skulle jag inte välja tänder på någon annan kniv, men en del tycker kanske det ser coolt ut.
I de allra flesta sittuationer som kniv används kommer tandningen enbart vara i vägen och störa. Kan inte komma på någon sittuation i skog och mark där jag skulle sakna tandad kniv, å då tillhör jag ändå den ofta idiotförklarade minoritet som faktiskt föredra ordentligt storlek på kniv.
mvh Ubbe
 
Inte så stolt ägare

Använde min senast idag. Helt underbar är den att hålla i och enligt mig så är den en av de snyggaste knivar jag sett.
Tandningen i början på bladet är ett katastrofalt misstag. Ser hellre att tandningen är på ovansidan istället. Och denna tandning förstör hela användningen av kniven. Det blir otroligt svårt att tälja när man måste använda ändan av kniven.
Grejerna man får till är inga fjantiga tillbehör, som de till "Ramboknivarna", så de är inte att gnälla över. Möjligtvis slidans nylon.

Utan tänder så skulle kniven vart ett första val.

Vart att tillägga är ju att Gerbers LMF II är näst intill identiskt med denna kniv. Dock är denna "Överlevnadskniv" drygt 1000:- billigare. Undra varför.
 
Jag har en tandad kniv som jag använder dagligen, nämnligen brödkniven. Bortsett från det skulle jag inte välja tänder på någon annan kniv, men en del tycker kanske det ser coolt ut.
I de allra flesta sittuationer som kniv används kommer tandningen enbart vara i vägen och störa. Kan inte komma på någon sittuation i skog och mark där jag skulle sakna tandad kniv, å då tillhör jag ändå den ofta idiotförklarade minoritet som faktiskt föredra ordentligt storlek på kniv.
mvh Ubbe

Och inte ens till bröd tycker jag tandat är bra. Hellre en riktigt vass utan tänder så slipper man smula ner så förbannat.
 
absolut

Och inte ens till bröd tycker jag tandat är bra. Hellre en riktigt vass utan tänder så slipper man smula ner så förbannat.

Kan väl hålla med, men nu råkar min brödkniv ha tänder ändå ;)
Om man nu mot förmodan tycker att man behöver sågtandning, för att man "tror" att man inte kan tälja av en pinne, så är det ju ändå så att om pinnen är för grov att tälja av så är den aktuella tandningen på den diskuterade kniven så kort att det kvittar i alla fall. Då kan man lika gärna ta med en trådsåg, eller en annan fällbar såg, typ Lapplander.
Med andra ord. Kan inte komma på någon sittuation där tandad kniv har någon som helst fördel framför otandad.
 
Den versionen såg rätt tilltalande ut. Synd att man kommer bli idiotförklarad i de flesta sammanhang om man visar sig med något som marknadsförs som "<person> Ultimate Knife"...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.