Gerber Bear Grylls Ultimate Knife

Mitt tips är att skaffa en lagom stor kniv med blad av kolstål, typ mora. Lätt, enkelt att slipa och brukar funka till 90% av allt man behöver göra.

Sameknivar är min favorit...sen kan man om man vill köpa på sig allt möjligt bara för att det är kul. Alltid lär man sig något när man rensar en fisk med t ex en M.O.D survival knife ;)...

//J
 
Mitt tips är att skaffa en lagom stor kniv med blad av kolstål, typ mora. Lätt, enkelt att slipa och brukar funka till 90% av allt man behöver göra.

Sameknivar är min favorit...sen kan man om man vill köpa på sig allt möjligt bara för att det är kul. Alltid lär man sig något när man rensar en fisk med t ex en M.O.D survival knife ;)...

//J

kolstål är lättslipat men rostar lätt, inte heller bra till matberedning.
En rostfri mora typ clipper funkar i dom flesta lägena och den är billig.
Vill man fixa till den så finns det att köpa slidor i kydex för flera av moramodellerna.
Det är en mycket omtyckt kniv i bushcraft sammanhang.
 
kolstål är lättslipat men rostar lätt, inte heller bra till matberedning.
En rostfri mora typ clipper funkar i dom flesta lägena och den är billig.
Vill man fixa till den så finns det att köpa slidor i kydex för flera av moramodellerna.
Det är en mycket omtyckt kniv i bushcraft sammanhang.

Jag bereder mat med mina kolstålsknivar. Funkar utmärkt :).

//J
 
Det funkar men stålet angrips av vissa produkter och kan lämna smak efter sig, men visst går det att använda.

Ska man använda kniven till mat, rensa fisk m.m. så är det väl bara att ata med en extra morakniv i rostfritt eller en lite victorinox så får man en tandpetare på köpet.

När det gäller kolstålsknivar så är det som med mycket annat, de kräver lite omtanke och vård emellanåt så rostar de inte. Eller som de i amerikat säger "Use it, Abuse it, Maintain it"
 
Pajas

Jag kan inte se något som helst seriöst i den mannen. Allt går ut på att briljera och glänsa, ungefär som när 5:åringar hetsar varandra till att äta daggmask, för att visa att man vågar. Tror inte så mycket på kniven heller, även om jag till skillnad från många här, faktiskt föredrar kniv av lite mer storlek.
 
han är ju en entertainer, man får ta det för vad det är. han har en gedigen merit lista så nog allt är han kompentent, men man får ju ta programmet för vad det är. men det är en annan diskussion.


jag har själv kniven, har inte hunnit använda den så mycket, men även omm den inte fungerar så är det helt okej. jag gilar BG och tycker kniven är fin.
 
han är ju en entertainer, man får ta det för vad det är. han har en gedigen merit lista så nog allt är han kompentent, men man får ju ta programmet för vad det är. men det är en annan diskussion.


jag har själv kniven, har inte hunnit använda den så mycket, men även omm den inte fungerar så är det helt okej. jag gilar BG och tycker kniven är fin.

Som du skriver så är ju programmet byggt så att det ska hända saker hela tiden för att tittarna ska underhållas. Det finns ett antal andra program om man är ute efter ren överlevnad exempel Les Stroud.

Var snäll och återkom när du har hunnit använda kniven lite mer.

Tack.
 
Kalla kårar,,,,,,,,,

Allt som säljs under "överlevnads", "survivor" eller "militärt" ger mig en sur smak av bondfångeri och lurendrejeri. Jag har själv medverkat i reklambranchen för många år sen och sett insidan och hört tankegången när "oumbärligt" skit ska marknadsföras. Mora 2000 är en jäkligt bra kniv som man kan misshandla, det görs ingen reklam för den, kostar inte skjortan och därför har jag en sån. Skulle det stå "överlevnads" på den hade det blivit ett annat fabrikat för då hade den varit minst 30% dyrare.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.