Gasbehållare på flyg

Jag ska åka till Skottland och vandra och har för den stundande händelsen införskaffat en PocketRocket. Naturligtvis köptes även gas samtidigt och köket har proveldats några gånger med gott resultat. Så kom jag att tänka på det här med gasbehållare och flygplan, och att de två kanske inte är en så bra kombination... Eller?

Varför får man inte ha med sig gasbehållare på flyget?

Vad kan hända med gasbehållaren?

Vad händer om det av någon outgrundlig anledning och trots alla bestämmelser skulle finnas en gasbehållare i min ryggsäck - tar de bara gasen ifrån mig, eller riskerar jag att inte få åka med?
 
Ett sådant här inlägg gör mig rädd. Om ett flygplan på hög höjd drabbas av tryckfall, vilket faktiskt händer, blir tryckskillnaden mellan omgivningen och gasflaskans innehåll dramatiskt mycket större än vid havsytan. Inget garanterar att metallen då faktiskt håller, varför en explosion kan bli fallet. Jämför med hur en gasflaska kan explodera om den utsätts för stark värme.

För din egen och framför allt dina medpassagerares skull skall du alltså inte ens överväga att ta med gasflaskor på flyget!!

(Är du nyfiken kan du bland kläderna i ditt incheckade bagage lägga salvtuber eller -flaskor med slarvigt påskruvade lock... :) )
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Apropå sånt här,
Nu senast när jag flög fick alla ta av sig även livremmarna inför säkerhetskontrollen. Att jag sedan hade två glasflaskor och diverse prylar i min handbagageväska som kunde varit slipade till vapen var det dock ingen som reflekterade över...

Det skiljer bara en bar mellan normalt atmosfärstryck och vakuum, fast när det gäller gasolbehållare känns det rätt OK med gällande bestämmelser.
 
Kom att tänka på att man använder gasflaskor vid Himalayaexpeditioner. På de högsta lägren där är ju atmosfärtrycket inte så mycket högre än utanför trafikflygplanens tryckkammare...

Dock är det inte upp till lekmän att spekulera i vilka tryck gasflaskornas väggar är dimensionerade för. En tänkbar situation är tryckfall och brand samtidigt... Enligt Murphys lag är detta scenario snarast sannolikt, så vi kan väl hjälpas åt att med god marginal hålla oss innanför säkerhetsmarginalerna, eller hur?
 
gasen

Tryckfallet i en kabin blir inte mer än några PSI så det är inte därför. Anledningen är så enkel som att det är brandfarligt och även explosivt. Det är självklart olämpligt att ha med sig. Precis som vilka andra säkerhetskontroller som helst finns det alltid folk som kan berätta att dom kommit igenom med div tillhyggen och icke tillåtna substanser. Tycker dessa berättelser säger mer om dem själva än om säkerhetskontrollen.
 
caar7629; sa:
Dock är det inte upp till lekmän att spekulera i vilka tryck gasflaskornas väggar är dimensionerade för. En tänkbar situation är tryckfall och brand samtidigt... Enligt Murphys lag är detta scenario snarast sannolikt, så vi kan väl hjälpas åt att med god marginal hålla oss innanför säkerhetsmarginalerna, eller hur?

Håller med dig. Att tumma på säkerhetsregler därför att man inte själv förstår poängen med dem är i vissa fall (läs: flygplan) otroligt korkat. (OBS! Jag menar inte att någon i tråden bör ta åt sig, uan vill bara påpeka rent generellt. De korkade är de som inte frågar i såna här forum när de inte vet.)

Den stora grejen med gasflaskor på plan är väl som sagt att man vill minimera riskerna vid händelse av brand etc. En sak mindre att oroa sig för, liksom.

MvH
 
Skottland är mycket duktiga på att ta hand om turister , det bör inte vara något problem att köpa gas på plats. I Skottland skiljer man förövrigt på sportbutiker och "outdoorbutiker"! Med pundets allt lägre pris så är nog också gasen billigare på plats, än i Sverige.
 
Det intressanta är att flygkabiner normalt är fyllda med stora mängder lättantändlig alkohol. Det höjs ibland röster bland flygsäkerhetsexperter att förbjuda detta men det är förstås för starka ekonomiska intressen som står emot.

Å andra sidan bygger flygsäkerhet till största delen på att ingenting ska hända. Om det brinner så pass mycket i kabinen att spritflaskor eller gasbehållare riskerar antändas är det förmodligen ändå ganska kört för passagerarna.

Johannes
 
Stora mängder lättantändlig alkohol? Har du försökt använda 40%-ig sprit som bränsle i ett trangiakök? Det är inte så himla lättantändligt...

Men sen handlar det mycket om att ha kontroll över grejerna. Visst skulle man kunna få ta med sig gasflaskor på flyget, om de checkades in separat och förvarades i speciellt utrymme på planet. Men det skulle antagligen inte vara ekonomiskt försvarbart. Vem vill betala 200 spänn extra för att ta sig gasflaskan på flyget? Då köper man den väl hellre när man kommer fram?
 
Ett hypotetiskt scenario:

Ett flygplan kommer in för nödlandning. Det kanar av banan och börjar brinna. Inom en minut är flygplatsbrandmännen där och börjar släcka. De börjar dra ut skadade passagerare. Någon ville spara några kronor genom att slinka ner gasflaskor i bagaget. Branden gjorde behållaren instabil. Den smäller bredvid ansiktet på någon. Rejäla personskador. Inte så bra.

I ett sådant scenario skulle f.ö. några ynka liter drickbar sprit ha en försumbar betydelse jämfört med tonvis med JeT A1 som antänts i och kring flygplanet..
 
nermander; sa:
Stora mängder lättantändlig alkohol? Har du försökt använda 40%-ig sprit som bränsle i ett trangiakök? Det är inte så himla lättantändligt...

Var det inte "kalla fakta"? som nyligen hade en demonstration om hur lätt man kan göra en molotov cocktail med sprit som säljs på flyplatsen. Sprider man bara ut alkoholen så är den lättare att antända även vid lägre koncentrationer (mindre volym att värma upp).
 
jamo; sa:
Ett flygplan kommer in för nödlandning. Det kanar av banan och börjar brinna. Inom en minut är flygplatsbrandmännen där och börjar släcka. De börjar dra ut skadade passagerare. Någon ville spara några kronor genom att slinka ner gasflaskor i bagaget. Branden gjorde behållaren instabil. Den smäller bredvid ansiktet på någon. Rejäla personskador. Inte så bra.
Tryckfallet är, som tidigare påpekats, oväsentligt. Ett brinnande lastrum i ett flygplan är inte roligt. Mer eller mindre automatiska branddetektions- och släckningssystem (det är olika krav beroende på hur olika utrymmen i planet klassats) kan kanske klara att släcka en sån brand. Tillför man behållare med butan/propan så är det tveksamt om man lyckas släckla en brand (och om flygplanet klarar explosionen).

/Håkan
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips