Gamla Fjällrävenryggsäckar

God afton,

En gång i forntiden var de där gamla Fjällräven-ryggsäckarna legio på vandringslederna - de där som antingen hade blått eller grönt tyg, samt antingen två eller fyra fickor utanpå säcken. Fickorna stängdes med läderremmar och traditionella spännen.

Är det någon som vet hur mycket de med två resp. fyra fickor rymde?

/Mats
 
Fjellreven

Hei! En gang i "forntiden" tidlig på 1970-tallet kjøpte jeg, jeg tror det var på postordre fra Sverige, en Fjellreven pakkrammesekk "Vinter". Jeg har den ennå, men den er ikke i bruk.Den er blå med en lomme på hver side og en større lomme midt bak. Orange snølås i åpningen.Jeg tror volumet er ca. 50 liter og det har vært litt lite for mitt behov.
Den er lett, men hoftebeltet er for spinkelt og kan ikke måle seg med et mer moderne hoftebelte. Spennen er også for dårlig.
Hilsen SR. Oslo
 
Jag har en Fjällräven Raven.
Den har två ytterfickor med kanal för skidor eller något innanför.
Orkar inte gå ner i källaren nu, men med en 1-liters T-röd i sidofickan så blir det inte mycket över för annat.
 
Jag har en blå säck på vinden som jag på nåt sätt ärvt när jag övertagit nåt källarförråd till nån lägenhet. Den har två fickor och är på 60 eller möjligen 50 liter. På 70-talet fanns en liknande säck som var lätt att känna igen på att ramens hylla nedtill var lite "konisk bakåt", dvs bakkanten på hyllan var smalare än rambredden. Den säcken hette Nepal. Sedan fanns en "fullstor" säck samtidigt som bör ha varit på kanske 80 eller 70 liter. Möjligen hette den Expedition. Den hade nog också bara två sidofickor. På sent 70-tal tror jag det kom en stor säck till som hade fyra termosfickor, med kanaler bakom två av dem. Den hette Trader och var nog på 80 liter.

Alla säckarna ovan hade klassiska läderremmar till ficklocken vill jag minnas. En Trader hade jag ut på Lofoten en gång och den var rätt välfylld (32 kg), men då gick den sönder rätt mycket under resan. Jag köpte då en Haglöfs Grönland istället. Den vägde lite mer men var betydligt mer hållbar, och den har jag kvar än idag.
 

avslutad210712

Gäst
Jag har två stycken med fyra ytterfickor som skall rymma 70 liter (totalt alltså inte ytterfickorna *L*). Tror att de heter Trader.

Har också en mindre modell på 50 liter som heter Nepal om jag minns rätt med en konisk ramhylla.
 
avslutad210712; sa:
Jag har två stycken med fyra ytterfickor som skall rymma 70 liter (totalt alltså inte ytterfickorna *L*). Tror att de heter Trader.

Har också en mindre modell på 50 liter som heter Nepal om jag minns rätt med en konisk ramhylla.

Två? Du säljer inte den ena? :)

Förresten, har Trader en hylla längst ned eller slutar ramen vertikalt?

/Mats
 

avslutad210712

Gäst
eyck; sa:
avslutad210712; sa:
Jag har två stycken med fyra ytterfickor som skall rymma 70 liter (totalt alltså inte ytterfickorna *L*). Tror att de heter Trader.

Har också en mindre modell på 50 liter som heter Nepal om jag minns rätt med en konisk ramhylla.

Två? Du säljer inte den ena? :)

Förresten, har Trader en hylla längst ned eller slutar ramen vertikalt?

/Mats

Tyvärr inte för mina föräldrar skall använda dem :)

Trader slutar rakt av utan hylla
 
avslutad210712; sa:
Tyvärr inte för mina föräldrar skall använda dem :)

Trader slutar rakt av utan hylla

Tack för info.

Nåväl, det ligger väl en hel del sådana här ryggor på folks vindar. En annons i tidningen gör kanske susen.

Har en gammal Karrimor ramrygga, men behöver ha något större. Fjällrävensäckar bör nog gå att hitta till inte alltför ohemula priser...

/Mats
 
Jag har kvar min Fjällräven Raven Gyro,
70 liter, grön med orange snölås, även på de två övre ytterfickorna. De två undre saknar snölås.

Jag kan köra ner 1,5 liters petflaska i fickorna, då sticker dom upp lite så att man inte kan stänga locket, men det finns plats att köra ner handen bredvid ändå, det är inte tight. I övre ytterfickan får den lätt plats innanför snölåset, men inte med stängt lock, så jag gissar på att de rymmer strax över 1,5 liter.

Locket på den är jättestort, idén var att man skulle kunna packa den full och sedan lägga tält eller sovsäck överst, men ändå under locket.
 
Lolli; sa:
Jag har kvar min Fjällräven Raven Gyro,
70 liter, grön med orange snölås, även på de två övre ytterfickorna. De två undre saknar snölås.

Jag kan köra ner 1,5 liters petflaska i fickorna, då sticker dom upp lite så att man inte kan stänga locket, men det finns plats att köra ner handen bredvid ändå, det är inte tight. I övre ytterfickan får den lätt plats innanför snölåset, men inte med stängt lock, så jag gissar på att de rymmer strax över 1,5 liter.

Locket på den är jättestort, idén var att man skulle kunna packa den full och sedan lägga tält eller sovsäck överst, men ändå under locket.

Det här är en Raven Gyro, inte sant?

gyro.jpg


Din säck låter också som en jag kan tänka mig att leta efter i radannonserna. Den eller Trader, nämnd ovan. Behöver någonting kring 70-80 liter, och utan hylla.

/Mats
 
ja, det är det, fast det är något som ser lite annorlunda ut...
antagligen att locket ser mindre ut på bilden än på min - hämtade ner den från vinden så jag sitter och jämför just nu
men min är så himla sliten, den har utsatts för mycket,
trots det har inget gått sönder på den, utom en nit som håller fast läderhällan som remmen löper igenom, det är en riktig slitvarg till säck
och bekväm att bära, tyckte jag, men jag har å andra sidan aldrig haft någon modernare ryggsäck
 
Nitarna genom remmarna gick sönder för mig, sömmar släppte och ett aluminiumspänne till remmarna gick rätt av. Så mitt ex var ingen slitvarg. Jag tror Raven Gyro och Trader hade samma säck bara, ramen skiljer. Gyroramarna var ju lite speciella i infästningen mot höftbältet, så som det syns på bilden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Skogstoker Sida med samtliga fjällrävenryggsäckar? Transportera 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...