Gamla Fjällrävenryggsäckar

Jag gick upp och hämtade den lilla säcke jag hade på vinden. Den hade den typiska Nepalramen; i modernt svart utförande. Själva säcken är nån snikvariant, den har inga snölås och ingen ficka i locket. Bara de två termosfickorna...
 
Mezzner; sa:
Nitarna genom remmarna gick sönder för mig, sömmar släppte och ett aluminiumspänne till remmarna gick rätt av. Så mitt ex var ingen slitvarg. Jag tror Raven Gyro och Trader hade samma säck bara, ramen skiljer. Gyroramarna var ju lite speciella i infästningen mot höftbältet, så som det syns på bilden.

Just det, nu minns jag! Det var väl den här säcken där infästningen av avbärarbältet var så underdimensionerat så att öljetterna i infästningsbandet flög all världens väg? Har ett minne av att en kompis hade denna säck och att det var ganska vanligt på Raven Gyro.

/Mats
 
Mezzner; sa:
Jag gick upp och hämtade den lilla säcke jag hade på vinden. Den hade den typiska Nepalramen; i modernt svart utförande. Själva säcken är nån snikvariant, den har inga snölås och ingen ficka i locket. Bara de två termosfickorna...

Riktig Fjällräven-nostalgitripp ikväll, med alla som letar upp sina gamla ryggor på vindar och i källare... :)

/Mats
 
Nostalgi...

Uppe i fiskarkojan vid Kaitumälven har jag en Haglöfs på kanske 25 liter med liten avlång stålmes. Fortfarande fräscht mörkgrön, och precis lagom när man ska packa kaffepanna etc. för en kvällstur! Har varit min morfars, och han var född på 1800-talet...
 
nu kom jag ihåg; en sak gick faktsikt sönder, och det var när vi var på Väröy på Lofoten, och skulle ner o hinna med båten som gick till Narvik, då gick fästet till ena bärremmen av. Inte kul med en fullastad ryggsäck och bråttom var det... men det är det enda jag kan komma på.
 
Blev även jag tvungen att gå och se vad det är som ligger i förrådet. Fatkum är att jag använde den för inte alls så länge sedan, den är ju ur-kultig numera :) speciellt med de påsydda märkena från olika fjällstationer och tågluffar... Har en nepal, de är 50 liter, men med en packsäck på 30 som går in på "hyllan" får man 80 liter och regnskyddet täcker alltiop. Sidofickorna rymmer mycket riktigt en halvliters flarra med gott om plats på sidan, medan man får rätt trångt på bredden om man kör ned armens vattenflaska, men då blir det luft kvar ovanför istället.
 
Jag skrev: En Trader hade jag ut på Lofoten en gång och den var rätt välfylld (32 kg), men då gick den sönder rätt mycket under resan.
Lolli; sa:
nu kom jag ihåg; en sak gick faktsikt sönder, och det var när vi var på Väröy på Lofoten, och skulle ner o hinna med båten som gick till Narvik, då gick fästet till ena bärremmen av. Inte kul med en fullastad ryggsäck och bråttom var det... men det är det enda jag kan komma på.

Tydligen är inte Fjällräven och Lofoten någon bra kombination. Tradern inköptes förresten 1978.
 
Till Raven Gyro (kanske även andra fjällräven modeller) fanns en förlängning som passade i rörramen upptill som gick att dra ut ca en halvmeter.
Gjorde att man kunde ha en eller två 30 liters packpåsar till med sig. Om man orkade...
Förövrigt en mycket stryktålig ryggsäck, det enda jag lyckats med är att spräcka väven en gång på en skarp plåtkant.
 
Min Raven Gyro har bara en sidofick på varje sida, kanske det blev en ändring på senare modeller för min är köpt -74 då modellen var ny.
Säcken är väl samma som till Expeditionsramarna.
Förutom topphöjning till ramen så fanns det en hylla att sätt längst ner på ramen me ett par slangklämmor.
Min funkar fortfarande utmärkt men både spännena till axelremmarna och mdjebältet har blivit utbytta hos Fjällräven utan kostnad för mig.
Det är nästan så att nostalgitårarna rinner ner för kinderna, jag som hade tänkt köpa ny säck i år, det kan jag ju inte göra nu *snyftar lite*
 
Ett försök till sortering

Ack, dessa ljusblå nostalgisäckar!

EXPEDITION hette en säck på 70 l med två sidofickor och en tämligen smal hylla därnere.

FJÄLLRÄVEN hade två sidofickor och rymde 50 liter plus 30 i packpåsen. Vad jag kan förstå saknade den hylla.

LILLRÄVEN fanns med två sidofickor, ingen plats för packpåse under. I en annons från 1967 angavs inga volymer på säckarna, men 1975 finns "Nya Lill-räven" som är på 40 l. Sidofickorna har nu försvunnit. En sådan fick jag som liten gosse, på den har jag för några år sedan sytt på ett snölås, så att volymen blev knappt 50 l, och använt på en kortare stugtur; mycket charmig. Vikt 1,1 kg!

NEPAL var 1973 en "nyhet!" och ägnad "dig som tycker Lillräven är för liten och Fjällräven för stor". Volymen var på 50 l. Två sidofickor och den karakteristiska lilla hyllan: inböjd och med en höjd på bara 10-15 cm. Hur någon lyckats få in en packsäck på 30 l där förstår då inte jag.

Den välbekanta RAVEN GYRO, med sina "öron" som stack ut framåt, kom 1975 (?) och var "för den som ska bära fruktansvärt tungt och i kuperad terräng." Fyra sidofickor, 70 l (senare har volymen angetts till 80 l). Plats för packpåse. Med tiden infördes även en hylla, så att den skulle bli ännu svårare att få plats med på t. ex. tåg.

I de gamla annonser jag läst dyker även några andra modeller upp. En hette EXPLORER: 80 l med "tre rejält tilltagna fack" lämpad "för Dig som vill ha ordning och reda i säcken." Inga sidofickor. TRADER på 70 l hade ingen hylla, men plats för packpåse, och fyra sidofickor. TRAPPER har jag inte sett volymen på, men den hade lösa sidofickor. En riktigt konstig en var CLIMBER med böjd ram: den såg från sidan ut som en banan. Säkert en försäljningssuccé.

(Förmodligen finns någon till modell också, jag har ju inte sett alla annonser, än mindre någon katalog från Fjällräven.)

Lars
 
Re: Ett försök till sortering

Lars G A; sa:
.....
NEPAL var 1973 en "nyhet!" och ägnad "dig som tycker Lillräven är för liten och Fjällräven för stor". Volymen var på 50 l. Två sidofickor och den karakteristiska lilla hyllan: inböjd och med en höjd på bara 10-15 cm. Hur någon lyckats få in en packsäck på 30 l där förstår då inte jag.
....
Lars
Den säcken fick jag ny för klassresa till Keb 1974, och använde i några år efter det. Har kvar den, fast bara som tålig packpåse eftersom ramen till slut gick sönder.

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
arniklasses Gamla Bergans Alpinist/Viking 130L? Transportera 8
Skogstoker Sida med samtliga fjällrävenryggsäckar? Transportera 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...