Fula vajerändar

Jag har problem med vajerändarna. De där fula små metallmössorna man ska sätta på och klämma till lossnar ju bara och även om silvertejp e guld värt ibland är det kanske inte så snyggt. Är det någon som har en ide hur man kan hålla ihop vajeränden och göra så den inte kan rispa och skada en.
Thomas.
 
Tång?

Har du klämt åt med en tång? På cykelverkstaden har de säkert specialverktyg, men jag brukar köra med en vanlig tång (avbitare kanske är bättre men då får man vara lätt på handen). För mig har detta funkat bra.
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Biltema: räddaren för hemma-mekaren?

Thompaa; sa:
Jag har problem med vajerändarna.
...
Är det någon som har en ide hur man kan hålla ihop vajeränden och göra så den inte kan rispa och skada en.

Om vajrarna är rostfria kan vara svårt att löda dem.

Ett bra alternativ är att droppa på en droppe
superlim
36-2407_l.jpg

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=19654
10:- för en tub


Om du ändå skall handla från Biltema kan du passa på att köpa en bra vajertång oxå:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=18506
90:- och med 10 års garanti!
Den klipper både vajrar och höljen (Bowden-kabel) inkl STI-höljen utan problem


/Håkan
 
Mina lossnade också...

Då gjorde jag så här...

Jag dubbelvek vaijeränden och tryckte dit hylsan. Klämde åt som f*n...nu sitter den.

//Andreas
 
Då förtas ju hela vitsen med en vajerhylsa i och med att man inte längre kan dra ur wiren ur höljet om man vill göra rent och bättra på glidet lite...

Tryck dit den lite lätt så man kan dra av den, men böj undan änden så att den inte utsätts för onödiga grejjer... Vik in den under bromsarmen ex.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips