Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Frakta ryggsäck på flygplan
- Trådstartare Prylgalen
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Som sagt, går alldeles utmärkt att checka in som specialbagage. Vill du ha extra skydd för remmar och spännen finns särskilda transportsäckar att dra över. Tror att det finns några som är lite mer stöldsäkra också med tunna metalltrådar infällda i mesh-tyg samt möjlighet att låsa ihop blixtlåset.
Svartsopsäck låter inte så hållbart.
Svartsopsäck låter inte så hållbart.
Jag flög flera ggr med SAS inrikes och hade min ryggsäck instoppad i en skyddssäck av grov men lätt plastväv som var avsedd för detta ändamål. Tyckte den var mycket bra att hantera just under omlastningssynpunkt: gripa, lyfta, släppa/slänga.
En gång blev jag hänvisad av check-in-personalen att det där med skyddssäcken var dåligt och riktigt hänsynslöst gentemot bagagepackarna. Som om mitt bagage är direkt ansvarigt för deras ryggont. Tyckte det lät väldigt orimligt, en oförpackad ryggsäck går absolut inte lättare att hantera, snarare tvärtom.
När det finns liggunderlag och alla möjliga grejer utanpå ryggsäcken måste man titta noga var man kan ta i ryggsäcken, t.ex. kan man inte lyfta den genom att ta i liggunderlaget. Ryggsäcken kan fastna på banden, saker kan gå av, det kan bli hur mycket som helst trassel med en oförpackad ryggsäck. Sådana skyddssäckar brukar t.o.m. rekommenderas i internationella resesammanhang, det var så jag kom på det.
Men för svenska packare gäller tydligen andra regler.
Hursomhelst, jag var liksom inte i positionen att diskutera och förhandla där i kön. Framförallt inte när man vet att man befinner sig i ett land med en vardagskultur där man inte ska / brukar / är van vid att ifrågasätta saker.
Jag tror en konstruktiv och lösningsorienterad diskussion skulle ha tolkats som urtyskt besserwisseri. Därför sa jag ingenting, rodnade lagom mycket, slog blicken i golvet, lovade att bättra mig och viskade ett extra tack för att de accepterade min skyddssäck denna gång.

En gång blev jag hänvisad av check-in-personalen att det där med skyddssäcken var dåligt och riktigt hänsynslöst gentemot bagagepackarna. Som om mitt bagage är direkt ansvarigt för deras ryggont. Tyckte det lät väldigt orimligt, en oförpackad ryggsäck går absolut inte lättare att hantera, snarare tvärtom.
När det finns liggunderlag och alla möjliga grejer utanpå ryggsäcken måste man titta noga var man kan ta i ryggsäcken, t.ex. kan man inte lyfta den genom att ta i liggunderlaget. Ryggsäcken kan fastna på banden, saker kan gå av, det kan bli hur mycket som helst trassel med en oförpackad ryggsäck. Sådana skyddssäckar brukar t.o.m. rekommenderas i internationella resesammanhang, det var så jag kom på det.
Men för svenska packare gäller tydligen andra regler.
Hursomhelst, jag var liksom inte i positionen att diskutera och förhandla där i kön. Framförallt inte när man vet att man befinner sig i ett land med en vardagskultur där man inte ska / brukar / är van vid att ifrågasätta saker.
Jag tror en konstruktiv och lösningsorienterad diskussion skulle ha tolkats som urtyskt besserwisseri. Därför sa jag ingenting, rodnade lagom mycket, slog blicken i golvet, lovade att bättra mig och viskade ett extra tack för att de accepterade min skyddssäck denna gång.
Har flugit några gånger med ryggan i Haglöfs flightbag funkar utmärkt, sista gången kom den tillbaka med ett litet hål så den har gjort nytta. Fjällräven har en som dubblar som regnskydd. Sopsäck är bättre än ingen sopsäck, grejerna blir inte skitiga i alla fall vilket min flightbag blivit.
Har flugit några gånger med ryggan i Haglöfs flightbag funkar utmärkt, sista gången kom den tillbaka med ett litet hål så den har gjort nytta. Fjällräven har en som dubblar som regnskydd. Sopsäck är bättre än ingen sopsäck, grejerna blir inte skitiga i alla fall vilket min flightbag blivit.
Rekommenderar också Haglöfs flightbag som är stor nog att rymma en veckosäck för sommarfjäll (utan UL-tendenser). Väl framme får du iofs bära på flightbaggen men heller en lite tyngre men oskadd rygga än lätt och trasig. Mna kan också sätta hänglås på fligthbagen så klåfingriga som vill pilla till sig saker de inte äger får mer besvär
Kan också berätta att jag fått ramen knäckt på en Haglöfs alaska-säck på flyget men lyckligtvis på hemresa och flygbolaget ersatte en ny ram.
Efter att ha sett för många flygplatsers bagagehantering skulle jag inte gärna skica ryggan utan fordral. Åker alltid med hårdplast-väska på tjänsteresa då man alltför ofta ser väskor uttryckligen kastas och slängas omkring.
/Patrik
Gasbehållare
Hej där!
Jag brukar bara dra över ryggsäcksskyddet och har aldrig haft ngra problem (med SAS eller ngt annat bolag).
En liten grej som jag tänkte på för 75-11 gången nu i sommar: av ngn anledning har jag aldrig haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i på Arlanda, men ALLTID haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i Kiruna/Gällivare/... Det verkar som om personalen på Arlanda tycker det är ok att checka in gas, men personalen på de mindre flygplatserna i Norrland samtliga tycker det är farligt/inte ok. Har i samtliga fall fått slänga de gas-behållare jag ville frakta med mig hem till Sthlm.
Passar bara på att nämna det: bävar för den dag jag tvingas slänga gas-behållarna på Arlanda, och måste fixa nya i ett söndagsstängt Kiruna/Gällivare/...
Charlotte
Hej där!
Jag brukar bara dra över ryggsäcksskyddet och har aldrig haft ngra problem (med SAS eller ngt annat bolag).
En liten grej som jag tänkte på för 75-11 gången nu i sommar: av ngn anledning har jag aldrig haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i på Arlanda, men ALLTID haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i Kiruna/Gällivare/... Det verkar som om personalen på Arlanda tycker det är ok att checka in gas, men personalen på de mindre flygplatserna i Norrland samtliga tycker det är farligt/inte ok. Har i samtliga fall fått slänga de gas-behållare jag ville frakta med mig hem till Sthlm.
Passar bara på att nämna det: bävar för den dag jag tvingas slänga gas-behållarna på Arlanda, och måste fixa nya i ett söndagsstängt Kiruna/Gällivare/...
Charlotte
Hej där!
Jag brukar bara dra över ryggsäcksskyddet och har aldrig haft ngra problem (med SAS eller ngt annat bolag).
En liten grej som jag tänkte på för 75-11 gången nu i sommar: av ngn anledning har jag aldrig haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i på Arlanda, men ALLTID haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i Kiruna/Gällivare/... Det verkar som om personalen på Arlanda tycker det är ok att checka in gas, men personalen på de mindre flygplatserna i Norrland samtliga tycker det är farligt/inte ok. Har i samtliga fall fått slänga de gas-behållare jag ville frakta med mig hem till Sthlm.
Passar bara på att nämna det: bävar för den dag jag tvingas slänga gas-behållarna på Arlanda, och måste fixa nya i ett söndagsstängt Kiruna/Gällivare/...
Charlotte
Att flyga med gas är olagligt. Till skillnad från vattenflaskor och tandkrämstuber finns det mycket goda anledningar till att det är förbjudet att flyga med gasolbehållare. Min gissning är att de i Kiruna är mer medvetna om problemet i samband med fjällpackningar än i Stockholm. Andelen fjällpackningar är sannolikt större i Kiruna än i Stockholm.
Beträffande ryggsäckssydd har jag god erfarenhet av Everest Flight Bag på Stadium. Lagom pris och funkar även som regnskydd.
En liten grej som jag tänkte på för 75-11 gången nu i sommar: av ngn anledning har jag aldrig haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i på Arlanda, men ALLTID haft problem att checka in min rygga med gas-behållare i Kiruna/Gällivare/... Det verkar som om personalen på Arlanda tycker det är ok att checka in gas, men personalen på de mindre flygplatserna i Norrland samtliga tycker det är farligt/inte ok. Har i samtliga fall fått slänga de gas-behållare jag ville frakta med mig hem till Sthlm.
Det kan jag bekräfta. Före 9/11gick jag några gånger ombord med mer eller mindre fyllda bensinflaskor. Inget problem i Sturup eller Arlanda, men i Kiruna.
För att inte bli missförstådd: Det är 100%igt acceptabelt att förbjuda fyllda bensinflaskor på flygplan, det vill jag inte blanda ihop med den konstiga skyddssäckupplevelsen som jag beskrev längre upp i tråden.
Det var bara att leta fram flaskan, skruva upp och hälla ut i en stor specialdunk som de släpade fram.
He he he näh inte jag heller, d v s jag fattar också att man inte får och varför man inte får.
Det upphör bara inte att förvåna mig att det fortfarane, 8 år efter 9/11 och tuffare flygplatskontroller, fungerar så himla olika flygplatser emellan.
Det upphör bara inte att förvåna mig att det fortfarane, 8 år efter 9/11 och tuffare flygplatskontroller, fungerar så himla olika flygplatser emellan.
Liknande trådar
- Svar
- 29
- Visningar
- 4 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg