Fotstöd till Point65:a

Hej! Jag har en rätt ny P65:a. På den är det ju roder och pedaler som man styr med. Jag har dock fått lära mig att man ska ta spjärn/trycka ifrån med med fötterna eller ena foten vid höger paddeldrag, den andra vid vänster osv. Gör man detta med mitt nuvarande rodersystem så blir det lite slalom. Finns det nåt bra sätt att bygga eller köpa nån form av fasta fotstöd eller "mothåll" för detta ändamål som passar min kajak.
Tacksam för förslag!

David L

Finns lite olika tankar även om fotstöd och riktig pedalstyrning på min tråd "Hur justeras roderlinor...".

Själv tänkte jag sätta nåt för nedre delen av foten. Jag börjar väl med nåt löst, kloss eller låda eller nåt som jag kan tryck med fötterna mot, så att detta stöd trycks emot skottet. Får jag till det med måtten så jag är nöjd gör jag väl ett permanent stöd, helst ställbart - om inte det lösa stödet funkar så bra så jag nöjer mig med det (inte så troligt)

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
kloss eller annat fotstöd

Mezzner, du har ju tidigare varit inne på den där tanken med klossar, och dessutom sagt att du lånar ut din kajak ibland. Då måste du väl kunna justera de där klossarna? Kan man inte sätta några längsgående remsor med kardborre på durkbotten. Sen sågar du ut träklossar och sätter kardborrepå dem, Vips, Volia, Heureka så kan du både testa olika träklossar (fyrkantiga, avlånga, höga, låga, avfasade osv) och olika montering. Tillslut har du en färdig mock-up som bara behöver fullbordas.

kardborre kostar typ 20 kronor för en meter så det borde inte vara så farligt...Så länge du inte fyller sittbrunnen med vatten borde det sitta där ett tag.

Lycka till!

Har jag sagt att jag lånar ut min kajak?!! Sällan; det skulle nog vara till nån väldigt snäll en... :)

Jo, jag ska väl stoppa i nåt, har bara inte kommit mig för, har ju inte paddlat sen SKM. Mitt dåliga klätterfinger har faktiskt blivit bra av mitt paddeluppehåll(!). Och ja, kardborre kan ev vara en t o m permanent lösning om belastningen tas av skottet, men först ska jag se om det blir bra med ett stöd överhuvudtaget.

Hur går det själv med spjärntagen i nya kajaken då?

loova; sa:
Hej! Jag har en rätt ny P65:a. Finns det nåt bra sätt att bygga eller köpa nån form av fasta fotstöd eller "mothåll" för detta ändamål som passar min kajak.
Tacksam för förslag!

David L

Kajak Sport keepers med styrpedaler, då får du ganska fast stöd och kan styra med att trycka överkanten av fotstödet framåt med tårna. Man måst justera linorna lite lösa, annars kan det vingla lite om man trycker på häftigt.

Kolla http://www.kajaksport.com/englanti/ohjainpaketti.html

Svima säljer systemet.

Lill-Klas

Pedalbyte

loova; sa:
Hej! Jag har en rätt ny P65:a. På den är det ju roder och pedaler som man styr med. Jag har dock fått lära mig att man ska ta spjärn/trycka ifrån med med fötterna eller ena foten vid höger paddeldrag, den andra vid vänster osv. Gör man detta med mitt nuvarande rodersystem så blir det lite slalom. Finns det nåt bra sätt att bygga eller köpa nån form av fasta fotstöd eller "mothåll" för detta ändamål som passar min kajak.
Tacksam för förslag!

David L
En i mitt tycke bättre lösning som jag själv har gjort är: Byt ut pedalerna mot fasta pedaler från Prijon: Se länk
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15145

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips