Fotstöd till Point65:a

Hej! Jag har en rätt ny P65:a. På den är det ju roder och pedaler som man styr med. Jag har dock fått lära mig att man ska ta spjärn/trycka ifrån med med fötterna eller ena foten vid höger paddeldrag, den andra vid vänster osv. Gör man detta med mitt nuvarande rodersystem så blir det lite slalom. Finns det nåt bra sätt att bygga eller köpa nån form av fasta fotstöd eller "mothåll" för detta ändamål som passar min kajak.
Tacksam för förslag!

David L
 
Finns lite olika tankar även om fotstöd och riktig pedalstyrning på min tråd "Hur justeras roderlinor...".

Själv tänkte jag sätta nåt för nedre delen av foten. Jag börjar väl med nåt löst, kloss eller låda eller nåt som jag kan tryck med fötterna mot, så att detta stöd trycks emot skottet. Får jag till det med måtten så jag är nöjd gör jag väl ett permanent stöd, helst ställbart - om inte det lösa stödet funkar så bra så jag nöjer mig med det (inte så troligt)
 
kloss eller annat fotstöd

Mezzner, du har ju tidigare varit inne på den där tanken med klossar, och dessutom sagt att du lånar ut din kajak ibland. Då måste du väl kunna justera de där klossarna? Kan man inte sätta några längsgående remsor med kardborre på durkbotten. Sen sågar du ut träklossar och sätter kardborrepå dem, Vips, Volia, Heureka så kan du både testa olika träklossar (fyrkantiga, avlånga, höga, låga, avfasade osv) och olika montering. Tillslut har du en färdig mock-up som bara behöver fullbordas.

kardborre kostar typ 20 kronor för en meter så det borde inte vara så farligt...Så länge du inte fyller sittbrunnen med vatten borde det sitta där ett tag.

Lycka till!
 
Har jag sagt att jag lånar ut min kajak?!! Sällan; det skulle nog vara till nån väldigt snäll en... :)

Jo, jag ska väl stoppa i nåt, har bara inte kommit mig för, har ju inte paddlat sen SKM. Mitt dåliga klätterfinger har faktiskt blivit bra av mitt paddeluppehåll(!). Och ja, kardborre kan ev vara en t o m permanent lösning om belastningen tas av skottet, men först ska jag se om det blir bra med ett stöd överhuvudtaget.

Hur går det själv med spjärntagen i nya kajaken då?
 
loova; sa:
Hej! Jag har en rätt ny P65:a. Finns det nåt bra sätt att bygga eller köpa nån form av fasta fotstöd eller "mothåll" för detta ändamål som passar min kajak.
Tacksam för förslag!

David L

Kajak Sport keepers med styrpedaler, då får du ganska fast stöd och kan styra med att trycka överkanten av fotstödet framåt med tårna. Man måst justera linorna lite lösa, annars kan det vingla lite om man trycker på häftigt.

Kolla http://www.kajaksport.com/englanti/ohjainpaketti.html

Svima säljer systemet.

Lill-Klas
 
Pedalbyte

loova; sa:
Hej! Jag har en rätt ny P65:a. På den är det ju roder och pedaler som man styr med. Jag har dock fått lära mig att man ska ta spjärn/trycka ifrån med med fötterna eller ena foten vid höger paddeldrag, den andra vid vänster osv. Gör man detta med mitt nuvarande rodersystem så blir det lite slalom. Finns det nåt bra sätt att bygga eller köpa nån form av fasta fotstöd eller "mothåll" för detta ändamål som passar min kajak.
Tacksam för förslag!

David L
En i mitt tycke bättre lösning som jag själv har gjort är: Byt ut pedalerna mot fasta pedaler från Prijon: Se länk
http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=15145
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Karinsan Knarrande fotstöd. Tips? Paddling allmänt 4
blackgate Fotstöd Paddling allmänt 11
MarcusFBG Fotstöd Paddling allmänt 1
heah Helt fotstöd / Pedalställ Paddling allmänt 8
Utric Limma fotstöd? Paddling allmänt 21
mikstr Byta fotstöd på Necky Eliza Paddling allmänt 5
eyck Nordkapp RM: Fotstöd, roder m.m. Paddling allmänt 2
robertholmstrom Låga fotstöd, avdomnade fötter Paddling allmänt 9
Lorre2 Fotstöd, pyssel i julstressen. Paddling allmänt 0
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
gabrielarthur_norr Till Svenska Högarna - bästa färdvägen? Paddling allmänt 7
YvonneJson Paddla till Birka? Paddling allmänt 8
krilars Paddling från Åland till finland Paddling allmänt 16
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Skor till torrdräkt vintertid Paddling allmänt 10
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
thureb Kajaksports luckor som ersättning till Valleys VCP luckor? Paddling allmänt 1
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
Crillekotten Packluckor till Albatross Paddling allmänt 4
carpe.diem Däck / hjul till Linder kanotvagn Paddling allmänt 4
ChrL Söker neoprenlucka till Necky Looksha. Någon som säljer alt. kan sy? Omkrets 124cm, bredd 29cm, längd 46cm Paddling allmänt 1
MartinR Kajakpaddel till barn, vingpaddel eller inte? Paddling allmänt 4
DanteHillborg Köpråd till nybörjare Paddling allmänt 0
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Prippen Delar till Trapper Paddling allmänt 18
bjofo461 Segel till seabird Paddling allmänt 1
Ralphandersson Vento Arc 4.9 Eller Havspaddeln Jokkmokk till hustruns skärgårdspaddling? Paddling allmänt 3
olind Lastlock till glasfiberkanot från 70/80-tal Paddling allmänt 6
Johan123 Paddla Fulan, från Mörkret till Fulunäs? Paddling allmänt 5
Moga Paddla Söderbysjön (Nackareservatet) till havet? Paddling allmänt 4
avslutmedlemskap0904 Flytväst till kamera osv Paddling allmänt 2
M1G Motorfäste till kanot (kanadensare, Trapper STD) Paddling allmänt 7
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
Djj1927 Skrovet knäppte till. Paddling allmänt 3
tango Var köpa transportkapell till Mari 3 extra? Paddling allmänt 3
surfaren Kajak Järnavik till Karlskrona Paddling allmänt 2
RödNovember Vad är dessa remmar till för? (Boreal Inukshuk) Paddling allmänt 4
enlitendelfin Höj- och sänkbar sits till havskajak Paddling allmänt 1
NorthernLight Sverige till Finland, via Åland Paddling allmänt 2
niilo Guide till kajakturer i Bottenviken: Luleå skärgård Paddling allmänt 0
Urwaldjaeger Kajakpaddel till kanadensare Paddling allmänt 10
JouniT Paddlingstur från Virvasdalen till Ammarnäs Paddling allmänt 3
Ridderby Sommarkapell i tun skumplast till VKV Paddling allmänt 2
KarlK86 Luckor till en P&H Icefloe Paddling allmänt 2
Rävsärkargång Från Degerfors till Stockholm - Hur tar jag mig förbi Örebro? Paddling allmänt 4
Göran_ Har precis flyttat till Norrbotten, tips på turer med kanadensare? Paddling allmänt 8
delfinen Från Roslagen till Örebro Paddling allmänt 3
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Tomo Reservdel till skrovgenomföring-roderlina? Paddling allmänt 2
Sillens Karta till Garmin som täcker Åland Paddling allmänt 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.