Fotstöd, pyssel i julstressen.

I min kajak, en Måsen Offshore, sköts fotstöd och styrning med en tvärpinne som ger ett suveränt stöd jämfört med ett system med keepers men jag tycker att något fattas.
Framför allt vill jag ha mera stöd vid roll men även kunna flytta runt och variera fötterna vid långtur.

Min lösning är att montera två lattor, (platt förstynving i glasfiber som vanligtvis sitter i ett storsegel), parallellt längs botten.
I bakre ändan är dom skruvade i varsin trädistans som passar precis mellan sitsen och botten, det gör att dom pressas mot bottens form.
Den är sedan skruvad i sitsen.
Strax akter om tvärpinnen sitter en träklots med rundad undersida så att hela paketet följer botten, denna utgör själva fotstödet.
Hela paketet ger ett slimmat intryck och stjäl inte mycket plats.
Fördelen med mitt system är att man inte gör några permanenta ändringar i båten, det ramlar inte ur när man rollar och det följer med när man tar ur sitsen.
Det är billigt och enkelt att tillverka, kräver inga dyra verktyg och passar alla kajaker oavsett styrning.
Paddlar du utan roder?
Funkar i alla fall.

Glasfiberlattor köper man i en båttillbehörsaffär för någon hundring, glöm inte rostfria skruvar, galvade rostar garanterat.

Om någon är intresserad är det bara att maila så skickar jag bilder på hur det ser ut, lyckades inte lägga in några här.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.