Helt fotstöd / Pedalställ

Har en skim distance med fotstöd a la keepers som är OK men inte mer.

Jag önskar möjligheten att paddla med fötterna i metten av kajaken för att aktivare och enklare kunna arbeta med benen samt kunna variera mig.

Jag vill dock ha kvar möjligheten att i kunna låsa fast knäna under fotstöden vid rollar och i sjö.

Jag ser tre olika vägar:
Göra en egen platta c:a 15 cm hög som sätts fast mellan befintliga fotstöd: Kan flytta fötterna så att jag kan ha dem i mitten av kajaken. Kan enbart arbeta med "tårna/hålfoten".


Köpa lettmanns pedalställ (http://bootshaus.se/showpic.php?fil...> | </A>&md5=470d29d9d382fd6a357b67500c9ee75d) (är lite orolig över att inte trivas med att bara kunna ta spjärn med hälarna och att det blir svårare att använda knäna vid rollar och i grov sjö

Göra en hel platta med foam (http://kajaksaker.se/?artnr=100113) som trycks in i kajaken. Kanske är det mest flexibelt för mig, men platta blir vertikal så jag kommer inte att kunna arbeta med hälarna utan enbart med "tårna/hålfoten".

Tankar / synpunkter och kommentarer?
 
På två av mina kajaker har jag pedaler med hälstöd och det ger ett alldeles utmärkt stöd när man blivit van. Jag har använt hälpedaler i mer än fem år och för mig är det överlägset andra styrpedaler. Förutom bra mothåll får man en mycket mer precis styrning.

Med en bra sits behöver jag inte föra ut knäna till sidorna i grov sjö, men för att kunna rolla blir det ju nödvändigt. Här kommer en konflikt med inställningen av pedalerna eftersom jag vill ha dem lite närmare vid normal framåtpaddling, men för att få ut knäna är jag tvungen att skjuta fram pedalerna lite. Det är ju svårt att justera pedalerna sittandes i kajaken så det blir att bestämma sig för vad som gäller då man ger sig iväg. Men det här kan ju vara annorlunda i andra kajaker.

Enligt mitt tycke finns inget som slår VKVs pedaler, både i stabilitet, inställning och ergonomi. Jag har också haft kajak med Lettmans pedaler, men VKV's är klart bättre - men med kvalitet kommer också ett betydligt högre pris.
 
Nöjd

Har en kajak med ngt liknande lettmanns pedalställ.

jag tycker det är kanon. dock ganska viktigt att ställa in exakt avstånd, har man det ganska tight ställt så har man stöd för hela foten tycker jag, bra att ha vid mer krävande paddling, vill man glidpaddla då kan man ha pedalstället aningen längre fram.

men jag har inte paddlat ngn kajak som jag tycker fungerar bättre än ett riktigt pedalställ med stöd för hela foten.
 
Ledsnade för många år sedan på det tvärgående aluröret som var fotstöd i min Icefloe. Sågade till en plyfaskiva som stödde mot den med en klots så den inte kund glid upp och en tunn lina som drog den framåt. Fungerade superbra! Var lite svårt att bestämma lutningen men gör man den med lite för mycket lutning så är det lätt att såga bort lite i underkant och den blir mer vertikal.
 

Bilagor

  • Icefloe fotstöd.jpg
    Icefloe fotstöd.jpg
    45.5 KB · Visningar: 868
PEM-slang

Jag tog en bit PEM-slang (som är en sorts plaströr av ganska segt slag) som jag tror är 105 mm i diameter som jag kapade så att det passar runt och mellan fotstöden.

Den enklaste lösningen är att trä röret över fotstöden då dessa är förskjutna i förhållande till varandra och sedan låsa fast röret genom att flytta fotstöden. Jag vill dock kunna ha en dunk vatten framför fötterna, så jag sågade ett snitt i röret så att det kan träs på fotstöden utan att flytta dessa.

Det blir bekvämt för fötterna eftersom röret är så grovt. Däremot har jag knäna upp mellan vingarna på sargen, vilket egentligen inte är så bekvämt. Men det blir en fantastisk skillnad i kraft vid paddling.

Johan
 
Erik:

Satta du klotsen som mothåll i kajaken? Hur satte du fast den i kajeken?

Går plyfaskivan ända upp i "taket" på kajaken?
 
jag TROR att klossen satt fast på plyfan på den sidan som stöder mot fotstödet (aluröret).
så att klossen hamnar UNDER det gamla trista fotstödet ,och därigenom hindrar klossen att man trycker upp plyfan över aluröret.

....så tror jag alltså : )
 
Erik:

Satta du klotsen som mothåll i kajaken? Hur satte du fast den i kajeken?

Går plyfaskivan ända upp i "taket" på kajaken?

Klotsen är skruvad på främre sidan av plyfaskivan med de fyra skruvar som syns på bilden. Klotsen stöder mot undersidan av aluröret. Linan syns också på bilden och den drar framåt till en ögla på skottet och sen till en clamcleat uppe på styrbords fäste för aluröret. Genom att dra i linan spänns plyfan framåt mellan aluröret och kanotens botten. Skivan går inte riktigt upp i tak. Persiennlinan ger viss fjädring om jag skulle gå på grund så att plyfan inte blir en brottsanvisning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.