Limma fotstöd?

Fotstöden i min kolfiberkajak har börjat ge sig, & nu sitter jag här & funderar på vilket lim man använder för att sätta dit dem igen, ngn som vet?
 
Tips 1: Kolla med tillverkaren

Tips 2: Ta ett foto och sätt in här. Kolla också om det är ett hårt lim eller ett mjukare (typ Sika) som det sitter med idag.

Kolfiber innebär nästan säkert epoxy och då bör du fortsätta med det eftersom polyester inte fäster speciellt bra på epoxy. Rengör noga genom att slipa med lite grovt 80-100 papper, tvätta flödigt med aceton och byt trasa ett par gånger, limma. Använd Sika eller epoxyspackel beroende på vidhäftningsytans storlek.
 
Jag provade att limma fast lite skrot i min sittbrunn med renoveringslim för hård dykutrustning. Det gick inte särskilt bra.... Bara så du vet ;)
 
Tips 1: Kolla med tillverkaren

Tips 2: Ta ett foto och sätt in här. Kolla också om det är ett hårt lim eller ett mjukare (typ Sika) som det sitter med idag.

Kolfiber innebär nästan säkert epoxy och då bör du fortsätta med det eftersom polyester inte fäster speciellt bra på epoxy. Rengör noga genom att slipa med lite grovt 80-100 papper, tvätta flödigt med aceton och byt trasa ett par gånger, limma. Använd Sika eller epoxyspackel beroende på vidhäftningsytans storlek.

Polski kajak, tillverkarens engelska är sådär..

Men får ta mig ut i garaget & fota imorgon :)
Det lim som tidigare använts har jag inte sett röken av, men kan inte säga att jag undersökt jättenoga. Det sitter inga rester på själva kolfibern iaf, får kolla fotstöden noggrannare.
När jag googlat så verkar det som att man absolut inte ska använda Sika på kolfiber, så funderade på typ Casco marin?
Återkommer imorgon med bild så kanske det blir mindre luddigt:)
 
Bilder

Nu har jag varit ute & fotat mina fotstöd, & limresterna är svarta (liksom fotstöden) & mjuksladdriga.
Kan det göra ngn klokare?
 

Bilagor

  • IMGP1472.jpg
    IMGP1472.jpg
    54.5 KB · Visningar: 551
  • IMGP1474.jpg
    IMGP1474.jpg
    32.7 KB · Visningar: 515
Jag skulle börja med att kontakta leverantören för att få en rekommendation. Tydligen har man använt någon typ av fogmassa vid monteringen. Är den silikonbaserad kan det vara svårt att få något annat att fästa. Vidhäftningen mot skrovet har hursomhelst varit bristfällig.

Har leverantören inget tips bör en ordentlig rengöring och uppruggning av fogytorna följt av limning med exempelvis NovaTech Tec 7 fungera. (finns på Beijers)
Epoxi kan bara komma i fråga om man får bort alla rester av fogmassan.

Fotstöden kan kanske hållas på plats medan limmet härdar med hjälp av ett par anpassade träpinnar mellan stöden

Lycka till
 
En anledning till att inte ta kontakt med tillverkaren skulle förstås kunna vara att han inte verkar sitta inne med svaret på hur man bäst får fotstöd att sitta fast. Om han visste det skulle inte den här tråden funnits.
 
Bevisligen fungerar inte lim... jag skulle ta borren i vacker hand och borra hål för skruvar, men Keepers stöden är så slattriga ändå att jag skulle först köpa typ Yakima (som tyvärr inte har samma avstånd mellan skruvhålen som Keepers). Vill man inte borra kan man köpa fotstödsfästen som lamineras fast på insidan av skrovet.

(http://www.kajaksport.com/kajaksport_components_10.pdf KS-fastener for footrest)
 
Senast ändrad:
Om du vill ha de fotstöden kvar så kan du skaffa 4 mm aluplåt och klippa till ca 3 ggr plastskenans bredd. Limma och skruva fast plastskenorna i aluplåten. Du gängar för maskinskruv i plåten och slipar av skruvarna så det inte sticker ut baktill. Plåten bockas så den passar i skrovet och sen limmar du med 3 ggr så stor anliggningsyta och bättre vidhäftning för limmet mellan skrov och aluplåt.
 
Tack för bra tips & om ngn har fler så lyssnar jag gärna!

Rune: tillverkaren svarar inte på mail, misstänker språksvårigheter.
Det där med NovaTech Tec 7 lät väldigt intressant & ska kollas upp, tack för tipset!

Mezzner: :)

M-J-B & Erik: Förmodligen är era råd mest hållbara i längden, men tyvärr är jag varken
tillräckligt händig lr modig nog att borra hål i min kajak - för att inte tala om att
bocka plåtar, det vill nog ingen se mig försöka ;)

Det får bli rengöring & uppruggning, sen får jag försöka limma dit mina gamla slattriga (japp, stämmer) fotstöd & hoppas att det värsta som kan hända är att de trillar av igen..
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.