Limma trä och plast?

Hejsan

Jag har köpte en ny kompass till min kajak. En silva 70UNE. Jag tänkte fästa den på en träbit som på undersidan är formad efter kajaken däck. Smidigt vore ju om man kunde limma den och slippa borra hål i kajaken. Men... håller det? Har ju ingen lust att tappa 800 spänn i sjön det första man gör.

Vad för lim ska man använda och bör man göra något åt gelcoten på skrovet? Ta bort vax, rugga upp eller vad?

Tacksam för alla svar och ideer.
Pelle
[Ändrat av Egel 2003-04-24 kl 20:10]
 
skruv

Skruv är faktiskt nog det bästa om man vill ha en permanent lösning. fast se till att lägg fogmassa på undersidan av trä biten så att inte vatten kan tränga in mellan trä och plast.

Man kan förstås limma också utan skruv men trä och plast utvidgar sig olika så risken är stor att man får in spänningar i fogen och att sedan träbiten trillar den.

skall du iallafall limma så rugga upp gelcoaten med ett grovt slippapper och limma med något epoxylim
 
Så här har jag gjort

Jag har en Silva 70UNE och jag är inte så hemma på gelcoat, och jag inte ville borra och skruva i kanotdäcket. Jag har gjort en adapter till min kompass, så att jag kan sätta kompassen på kanotdäcket. De små jacken i Lexanbiten är för gummikorden. Ett alternativ som jag sett är att skruva fast kompassen på främre packluckan för att slippa gör hål i kanotdäcket. Om jag någon gång kommer att skruva fast kompassen kanotdäcket ska jag göra detta strax akter om den främre skottväggen så att kompassen sitter på ”sittbrunnsområdet”.
På kajaken har jag några bitar gummikord strax akter om den främre packluckan. För att se första prototypen på detta kika in på min hemsida http://home.swipnet.se/brune och klicka på Kajak. Om några dagar ska gummikordbitarna vara kortade och permanent fastknuta i kajakens däckslinor.
En ”tröst” om du tappar din Silva 70UNE över bord är att den flyter.

Korten här ät tagna på köksbordet.

kompass2_gif.gif


kompass3_2gif.gif


Per Brune /som just nu håller på att plocka fram kajakgrejerna från vinterförvaringen


[Ändrat av Brune 2003-04-25 kl 07:45]
 
Plastskärbräda och skruv

Jag har använt en bit av en plastskärbräda som jag format efter däcket. De är lätta att arbeta i, billiga och tål vatten. Möjligen inte lika snyggt, men bekvämt. Denna har jag sedan skruvat fast med genomgående skruv. Tänk på att sätta skruven med huvudet inne i kajaken för att undvika risk för att riva dig på skruvarna. Viktigt att hålla sig i sittbrunnen för att inte få läckage in i packutrymmena. Av samma skäl skulle jag inte vilja göra hål i packluckorna.
Jag hade tidigare skruvat fast kompassfästet i ett mellanlägg av teak och fäst med någon typ av plastic-padding. Detta höll inte alls, troligen pga fel sorts fästmassa.
 
limning

Jag och många andra har limmat teakklossen med PL 400,
ett mycket starkt fyllande lim dvs fogen kan vara tjock och ändå stark. Detta har aldrig lossnat för oss.
Finns hos byggvaruhandeln även andra märken.
Lycka till.
 
PL 400 ej helt väderbeständigt

Hmm, liten varning för PL400. Det är i längden inte helt väderbeständigt. Har på segelbåtar varit med om att klossar utsatta för saltvatten och sol faktiskt släppt i limningen (efter cirka 6 månader). Det handlade om just trä mot glasfiber, och det var lågbelastade klossar, just precis som fallet med kompassplattan.

Vet ej om det var vattnet eller solen som försvagade limmet, men det spelar ju ingen större roll - båda delar förekommer ju även på kajakens däck.

Epoxy fungerar utmärkt, särskilt om du väljer långsamhärdande (t.ex. Araldit Standard). Idealiskt är att slipa gelcoaten matt först, samt att avfetta den sandpappersruggade träplattan med aceton.

Men skruv är inte dumt det heller. Rostfria och längdanpassade genomgående maskinskruv, med kupolmutter på undersidan. Täta med en klick polyuretankitt eller motsvarande (OBS! Ej silikonkitt!) vid varje skruv. Färdigt!

hälsningar
Jens
 
Kardborre

Är det helt otänkbart att limma fast en bit karborre på fördäck och på en träbit som kompassen sedan skruvas fast på? Då kan man ju lätt ta bort kompassen om den inte behövs. Eller sitter det för dåligt fast? Man kan ju alltid säkra med en bit söre till sidolinan för att inte tappa bort kompassen om det skulle gå rejält snett.

Kalle
 
Jag har skruvat fast min UN70. Känns säkarare så.

Så här gjorde jag:
Jag lade en bit plast (Glad-Pack) över däcket, spände och tejpade fast den. Därefter byggde jag upp kanter runt om - korta (1 dm) trälister längs med kajaken och vikt maskeringstejp tvärs. I detta fyllde jag i Sikaflex och strök ut så att jag fick en absolut plan översida. Efter härdning och torkning togs "gjutningen" bort och jag hade då ett underlag för kompassen perfekt format efter kajaken (än så länge en bit för stort), i ett halvhårt gummiliknande material. Därefter skars kanterna till och slipades till exakt samma form och storlek som kompassfästet. Kompassfästet med underlaget skruvades med rostfria skruvar med nylonbricka på undersidan och därefter rostfria kupolmuttrar för att inte få några vassa kanter inne, längst fram i sittbrunnen.
Det var ganska lätt och resultatet blev en lägre underlag än med träklossen som många har.
 
Trä versus plast

Problemet med att trä och plast utvidgar sig i olika takt med temperaturen kan lösas med undermedlet sica-flex, ett silicon för båtar och liknande. Jag limmar allt i min kajak med det, och det sitter som berg. Fördelen är att det inte lämnar några permanenta spår i gelgoaten om man tar bort det, det går att "gnugga" bort med fingrarna eller dylikt.
Ett bra alternativ kan alltså vara att limma fast en träkloss på däcket, och skruva fast kompassen i träklossen.
Sica flex kan vara kul att ha till andra saker också, om man får något kvar i tuben. Det är utmärkt att tex sätta fast liggunderlag med.
 
Sikaflex

kajakmicke; sa:
Sica flex kan vara kul att ha till andra saker också, om man får något kvar i tuben. Det är utmärkt att tex sätta fast liggunderlag med.

Använder du Sikaflex som lim och i så fall vilken Sikaflex, det finns flera olika ?.

Jag håller på att göra sittbrunnen lite mer komfortabel igen, för mina bitar av liggunderlag som jag har haft fastlimmade på vissa ställen har lossnat.

Per Brune
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Lasse Be Limma en lucka Paddling allmänt 7
Utric Limma fotstöd? Paddling allmänt 21
lamini Limma skott i polyetenkajak Paddling allmänt 11
kajkajak Limma bitar av liggunderlag mot insidan i kajaken Paddling allmänt 16
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
Martin på Elsa H efter mkt funderande blev det en i trä Paddling allmänt 10
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
adventure_transport Insjökajak i trä för gammal? Paddling allmänt 0
tilda.l VKV Lisa i trä Paddling allmänt 4
Gutta Kajakbygge i trä Paddling allmänt 6
skogason Trä eller Alu?! Paddling allmänt 4
calypso63 Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom... Paddling allmänt 2
Duk och trä slår allt!!! Paddling allmänt 1
Hur är trä kajak att paddla och bygga? Paddling allmänt 12
Raftö Kvalitetskajak i plast? Paddling allmänt 5
MarkusF Kanadensare i plast Paddling allmänt 7
agadiver Plast eller aluminium för kanadensare Paddling allmänt 4
Hadoque Plast eller glasfiber Paddling allmänt 33
PEUN Laga plast Paddling allmänt 8
blomer Laga Point65 plast kajak Paddling allmänt 0
vete valley nordkapp vs easky 17 (LV) - plast Paddling allmänt 0
janne_b Plast vs Glasfiber Paddling allmänt 10
Ännna Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 7
Mike C Tips på lättpaddlad havskajak av plast? Paddling allmänt 3
NBC2 Tips på plast-havskajak Paddling allmänt 12
svingen underhåll plast PET kajak Paddling allmänt 4
Lorre2 Ny låda i plast från Påjnt Paddling allmänt 3
CE Plast eller glasfiber? Paddling allmänt 3
oyen K2 i plast - erfarenheter? Paddling allmänt 1
snowchain Kanadensare plast/alu. ?? Paddling allmänt 1
ANDBEN HTP-Plast Paddling allmänt 7
Masken Kajakbygge i plast Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.