Plast eller aluminium för kanadensare

Har tidigare erfarenhet av olika kanottyper ( kajak, kanadensare, mindre båtar) med olika byggsätt. Spant med duk , träkanot med duk, plastkanot, och formbakad faner.

Har ärligt talat inte funderat så mycket på dom olika materialtyperna, men när det var dags för nyinköp och jag började undersöka vad som hänt på marknaden under ett längre uppehåll på 30 år upptäcker jag att det finns en del synpunkter på aluminium som material för kanadensare.

Trots att merparten av kanadensare för uthyrning är aluminium, i varje fall dom jag sett, trots motviljan för aluminium i riktiga paddelkretsar.

På olika forum ser man uppgifter om att aluminium har högre friktion mot stenar, och att dom kan "fastna" i forsar på grund av det och ibland går det hål i botten

Min fråga till er på forumet är om det finns någon test som verifierar detta, och i så fall om det även finns testresultat för olika plastsorter.

Eller är det en skröna i stil med råttan i pizzan?

Tacksam om det är någon som har några fakta.

I varje fall så har min Max Andersson fått sällskap av Nordamerikan av aluminium, helt enkelt för att jag tror den passar min användning i Småländska sjöar och vattendrag bäst, och jag har sett vad uthyrningsfirmornas farkoster klarar

Och skulle det inte finnas några verifierade undersökningar kommer jag att göra en egen lite test, med släpmotstånd mot sten mm.

PS. Den nya kanadensaren är döpt till TOR, åskguden för att aluminiumkanoter låter som åskan går när man paddlar, har jag hört, får se om även det är sant.

Friktionen är högre

med alu förutsatt att punkttrycket gör en eller flera repor / gropar. Har aluskena på kölen på vår VKV Yoo-A-KIM och där är det uppenbart.

Bra eller dåligt smaken är delad. Användningsområdet får avgöra.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
En alukanot "fastnar" definitivt på stenar...välkänt fenomen. Det kanske kan förebyggas iofs med något fiffigt ytmaterial eller beslag, men det hör materialet till.

Mad river är bra

Hej, jag har kört några norrlandsälvar och de två senaste gångerna med Mad river i plast, innan dess alu. Stor skillnad. Mycket förlåtande om du glider över stenar.

Tack för kommentarerna. Ungefär som väntat, och som i utländska forum, och personligt "åsikter"

Hade hoppats på någon mera jämförande test, utförd under samma förhållanden, samma mätmetod, men olika kanotmaterial för att utesluta andra faktorer som påverkar uppfattningen.

Tydligen har ingen, någonstans gjort detta.

Och varför bryr jag mig? Jag tycker det är roligt med fakta. Får väl försöka samla olika material och testa själv

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips