Duk och trä slår allt!!!

  • Trådstartare kajakbyggeri@hotmail.com (Håkan Johansson)
  • Start datum

kajakbyggeri@hotmail.com (Håkan Johansson)

Gäst
Jag har paddlat kajak i 15 år.


Duk i kajaker är vanskligt av ett skäl. Arbetet med grönlandskajaken måste utföras så gott som klanderfritt. Detta gäller både skellettarbetet och sömnaden av duken. Duken måste vara av tjock, tätvävd naturfiber för att hålla för bohusgranit såväl som för is.


Ännu har jag inte sett en enda modern kajak i glasfiber, plast, epoxy eller andra naturfrämmande material som tar tillvara det form-mässigt unika i de grönlandska eller de aleutiska kajaktyperna. Enligt min mening är det endast den kände kajabyggaren George Dyson som kommit riktigt nära med sina berömda baidarkor. Men baidarkabyggare som Svend Ulstrup, Kjeld Jensen och Anders Thyggesen bygger bidarkor snabbare och enklare i naturmaterial.


Tänk er! Jag bygger en skräddarsydd havskajak som blir 565 cm lång.
Den kommer kanske att väga 20 kilo! Och jag kan ställa mig på den! Jämför med glasfiber och polly-kajaker.
Med all respekt för nya, fina material - Duk och trä i arktisk byggteknik är bättre än något annat jag prövat.


Men till sist vill jag säga att det viktiga är att man eller kvinna ändå är ute och lever det enkla livet, oavsett materialet i det som skiljer kött från vågor!


Håkan, Kosterfjordens Kajakbyggeri
 
Häller med

Härligt med en som vågar överge materialhysterin! Jag har själv en glasfiberkajak Åland som jag slitit på ett tjugotal år. Den är bra, men...Min morfar byggde lätta smala smärtingkajaker man inte fick grundstöta med - men vilken känsla! Faltkajakerna som vi använde i kustjägarskolan byggde på samma princip: elasticitet. Ett flygplan är också elastiskt, böjligt.
Även paddeln ska vara ostel. Jag har en Struve tävlingspaddel av trä och den slår allt i glasfiberväg. När man tar ett rätt tag så hörs det och känns i fingerspetsarna - paddeln vibrerar, den fräser!

/Ulf Sifverling
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.