Nordiska gamla trä kajaker...vilka var dom...

Tänk om det fans en bok eller samlad infomation om alla gamla trä kajaker som har funnits det skulle jag uppskatta. Då skulle man kanske veta om det där gamla skrovet bakom garaget är en klenod som det bara fins ett exemplar kvar av.
Max Andersson ritningarna borde Trapper ha kvar?
VKV har väl sina med.
Struer vist.
Alla andra äldre modeller som fans att bygga själv???
Är det något skrivet om detta redan?
Hälsningar från en 60 talist.
 

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Sjöhistoriska museet.

Det finns nu i vår en mycket intressant utställning på Sjöhistoriska museet i Stockholm med fritidsbåtar från de senaste 150 åren. Bland annat finns flera kajaker och segelkanoter.
Bland annat finns klassiska Åland på utställningen.
Om du kontaktar Sjöhistoriska så tror jag att du kan få hjälp att få kopior på ritningar etc.
Se http://www.sshm.se/


Thure
 

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Untitled

Hej


Sjöhistoriska är förstås en guldgruva för den som är intresserad av äldre båtar. Här finns en mängd olika ritningar av kända konstruktörer. Förr om åren var det väldigt vanligt att man började sin karriär med att rita kanoter så det finns faktiskt många kanoter i Sjöhistoriskas arkiv.


På min sida har jag lagt ut några kanoter från sjöhistoriska dom finns lite längre ner på denna sida


http://w1.220.telia.com/~u22006005/konstruktion.htm


Jag måste länka till sjöhistoriska!!!


Jag frågade förstås om jag fick lägga ut ritningarna på min sida och det gick bra.


Vill man bygga en enstaka kanot efter ritningarna får man höra med upphovsmannen eller anhöriga till denne. Oftast blir dom bara glada att någon är intresserad. Skall man använda ritningara kommersiellt är det förstås en annan sak.


Jag lurar starkt på att göra en speciell avdelning på min sida om äldre kanoter. Jag skall bara....


Hasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.