Sätta igen gamla skruvhål?

Hej.
Han som hade min kajak innan mig sruvade fast en slags trähållare på akterdäck som jag tänkt att ta bort. Kvar blir två mindre skruvhål som går ner i akterskottet. Har någon idéer på hur jag kan täta dessa. Kork kanske funkar men det känns lite osäkert. :)
 
Täta skruvhål

2119; sa:
Kvar blir två mindre skruvhål som går ner i akterskottet. Har någon idéer på hur jag kan täta dessa.

Turbosnabbfixet: Krafsa bort ev. fnas och flisor med vass kniv, tvätta kring hålen med t-sprit el. liknande och täck över med valfri dekal alt. tejpbit. Dock ej målartejp, brun pakettejp eller silvertejp som alla har dåliga långtidsegenskaper.

Snabbfixet: Krafsa bort ev. fnas och flisor med vass kniv, tvätta i och kring hålen med t-sprit el. liknande. Tryck på en liten klick silikon, liquisole, latex, epoxi eller t.o.m. smältlim. Se till att kanten på klicken går ut en bit på ytan runt hålen. Låt torka/härda.

Seriösa fixet (om det är ett glasfiberskrov): Vidga hålen något, med försänkare eller borr. Krafsa bort ev. fnas och flisor med vass kniv, tvätta i och kring hålen med t-sprit el. liknande. Fyll igen med gelcoatspackel (från watski, Erlandssons brygga, eller byggplast & båtprylar)eller möjligtvis plastic padding. Låt härda, slipa och polera upp med rubbing. Gelcoatspackel kan brytas till rätt kulör om du vill göra en "osynlig" lagning.
 
Re: Täta skruvhål

dabac; sa:
Seriösa fixet (om det är ett glasfiberskrov): Vidga hålen något, med försänkare eller borr. Krafsa bort ev. fnas och flisor med vass kniv, tvätta i och kring hålen med t-sprit el. liknande. Fyll igen med gelcoatspackel (från watski, Erlandssons brygga, eller byggplast & båtprylar)eller möjligtvis plastic padding. Låt härda, slipa och polera upp med rubbing. Gelcoatspackel kan brytas till rätt kulör om du vill göra en "osynlig" lagning.

Sätt tejpbitar på undersidan så du har ett mothåll att spackla mot om du lagar utifrån. Tejpen kan du avlägsna sedan lagningen härdat. Använd också gärna maskeringstejp runt hålen på ovansidan. Om det är större hål än ett par millimeter skulle jag överväga att armera lagningen med en gnutta kolfiber eller glasfiber. Du kan exempelvis lägga en minimal bit glasfibermatta på insidan. Epoxilim fungerar utmärkt att dränka in glasfiberväven med. Gelcoatspackel kan du lägga på utsidan när epoxin härdat för att få bra slutfinish.

Thure
 
Använd inte silikonkitt

Föregående råd är bra, utom på en punkt. Hur du än gör, använd aldrig, säger aldrig, silikonkitt för att laga glasfiberskrov! Det har dålig vidhäftning i längden, och det försvårar kraftigt annan behandling.

hälsningar
Jens
 
Om du har möjlighet så kan du med fördel sätta Thures tejpbit på utsidan och gelcoatspackla från insidan då får du finishen gratis!
Små hack i gelcoaten kan lagas genom att man droppar på lite gelcoat/topcoat och sedan applicerar valfri tejpbit ovanpå vilket sparar jobb för den som är slö som jag :)
/Mattias
 
2119; sa:
Kvar blir två mindre skruvhål som går ner i akterskottet.

Är det bara jag som läste den här meningen eller har jag missförstått den? Om hålen går ner i akterskottet så är de väl inte genomgående? Eller menar du akterskeppet och inte akterskottet? (För mig är skotten i båten de tvärställda bitarna, men andra kanske använder skotten om utrymmena mellan skotten?)
 
För mig är skotten de vattentäta utrymmena, eller om man så vill packutrymmena. Det som skiljer skotten från sitsutrymmet skulle jag hellre helt enkelt kalla för en skiljevägg, eller har jag fel?
 
Håller med tidigare inlägg om att spackling och gelcoat kan ge en i det närmaste osynlig ifyllning.
Ett enklare/snabbare sätt, framför allt om hålen är lite större, är att jämna till hålen och sätta i karosseriplugg av plast (plugg för tätning av hål vid rostskyddsbehandling etc) eller liknande och täta med sikaflex. Blir tätt, ser ok ut och fortfarande med möjlighet att göra om det med spackling och gelcoat senare.
 
Skott

nermander; sa:
2119; sa:
Kvar blir två mindre skruvhål som går ner i akterskottet.

Är det bara jag som läste den här meningen eller har jag missförstått den? Om hålen går ner i akterskottet så är de väl inte genomgående? Eller menar du akterskeppet och inte akterskottet? (För mig är skotten i båten de tvärställda bitarna, men andra kanske använder skotten om utrymmena mellan skotten?)

Enligt Bonniers Lexikon så är "skott" lika med "Benämning på väggar i ett fartyg, som därigenom indelas i rum."

Så var det sagt... ;)

/anders
 
OK, då har jag lärt mig något nytt. Undrar om det inte är rätt så många som missförstått vad själva skottet egentligen är? Paddlar själv skottlöst eller med sjösäck, kanske man kan kalla hela säcken för ett enda skott? Tack i alla fall för påpekandet!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.